تور گرجستان | تور لحظه آخري اروپا تور گرجستان | تور لحظه آخري اروپا .

تور گرجستان | تور لحظه آخري اروپا

تاريخچه كشور گرجستان

تاريخچه كشور گرجستان

گرجستان يكي از كشورهايي است كه در هر دو قارهٔ اروپا و آسيا قرار داشته و يكي از اهداف مقامات سياسي تفليس پايتخت گرجستان، عضويت در اتحاديه اروپا و ناتو است؛ كه گرجستان در حال حاضر عضو ناظر در اتحاديه اروپا و ناتو مي‌باشد و همكاري‌هاي زيادي با اين دو سازمان دارند لازم است ذكر شود كه كليه قوانين گرجستان مانند قوانين اتحاديه اروپا است.

مردم بومي گرجستان، مردم گرجي مسيحي ارتدكس و پيرو كليساي ارتدكس گرجي هستند. گرجي‌ها به زبان گرجي سخن مي‌گويند كه زبان رسمي كشور گرجستان است و با الفباي گرجي نوشته مي‌شود كه يكي از چهارده الفباي موجود در جهان مي‌باشد.

ديرينگي زندگي انسان در گرجستان به ۱٬۸۰۰٬۰۰۰ (يك ميليون و هشتصد هزار) سال پيش مي‌رسد كه گروهي از انسان‌هاي نخستين موسوم به انسان گرجي در آن مي‌زيسته‌اند. گرجستان يكي از قديمي‌ترين كشورها و يكي از غني‌ترين فرهنگ‌ها را داراست.

گرجستان در زمان باستان با نام ايبريا شناخته مي‌شده است و امروزه در اكثر زبان‌ها با اشكال گوناگون واژهٔ يوناني “گِئُرْگيا” (Georgia به معناي “كشاورزي”) شناخته مي‌شود.

از زمان بنيان پادشاهي گرجستان باستان يا همان ايبريا توسط پارناواز يكم در سدهٔ چهارم پيش از ميلاد تا زمان حمله مغول به گرجستان در سدهٔ ۱۳ ميلادي، دورهٔ صلح و آرامش در تاريخ گرجستان است و از حمله مغول به بعد، گرجستان تاريخي پر فراز و نشيب را با ايستادگي در برابر حملات ايرانيان، عثماني‌ها و روس‌ها گذرانده كه واپسين مورد آن حملهٔ روسيه به گرجستان در سال ۲۰۰۸ ميلادي است.

نقطهٔ اوج تاريخ ارتباط گرجستان و ايران، دوران صفويه بوده كه مهم‌ترين رويدادهاي آن عبارتند از:

۲۳ بار حملهٔ ارتش امپراتوري صفويان به گرجستان
قتل‌عام بسياري از گرجي‌ها
اسارت و تبعيد ۳۰۰۰۰۰ (سيصد هزار) تَن از بازماندگان گرجي‌هاي كشته شده به قزوين، گيلان، مازندران، گلستان، اصفهان و فارس
برقراري متناوب حكومت صفويان بر شرق و حكومت عثماني‌ها بر غرب گرجستان

پس از صفويان، نادر شاه افشار به گرجستان حمله كرده و ۳۰٬۰۰۰ (سي هزار) گرجي را به خراسان تبعيد كرد. آغامحمدخان قاجار نيز پس از حمله به تفليس، با قتل‌عام مردم آن شهر، يكي از خونبارترين وقايع تاريخ گرجستان را رقم زد و ۱۵٬۰۰۰ گرجي را نيز به ايران كوچاند.[۱]

با امضاي عهدنامه گرجيوسك در سال ۱۷۸۳، گرجستان تحت‌الحمايهٔ روسيه شد و حدود بيست سال بعد يعني در سال ۱۸۰۱ ميلادي، روسيه، گرجستان را به عنوان يكي از فرمانداري‌هاي خود اعلام نمود و رژيم تزاري در گرجستان برقرار شد. در پي انقلاب ۱۹۱۷ امپراتوري روسيه، گرجستان، در ۲۶ مه ۱۹۱۸ اعلام استقلال كرد، اما ارتش سرخ شوروي در سال ۱۹۲۱ ميلادي (۱۳۰۰ شمسي) به گرجستان حمله كرده و به مدت ۷۰ سال، گرجستان يكي از جمهوري‌هاي شوروي بود تا اينكه در سال ۱۹۹۱ ميلادي (۱۳۷۰ شمسي)، مستقل شد
گرجستان بين ۴۱ درجه و ۷ دقيقه تا ۴۳ درجه و ۳۵ دقيقه عرض شمالي، و ۴۰ درجه و ۴ دقيقه تا ۴۶ درجه و ۴۲ دقيقه طول شرقي واقع شده‌است.

اين كشور به صورت طولي در امتداد مدارات كشيده شده و طول آن حدود ۳۷۰ كيلومتر، حداكثر عرض آن ۲۰۰ كيلومتر و طول قطر بزرگ آن ۶۱۳ كيلومتر است. مساحت گرجستان ۶۹٬۹۰۰ كيلومتر مربع و اندكي بزرگتر از سري‌لانكا و كوچكتر از سيرالئون است. اين كشور بزرگتر از كشورهاي اروپاي مركزي و آسيا شرقي مانند هلند و بلژيك و نروژ و اتريش و دانمارك و كره جنوبي و ارمنستان و كرواسي و اسلوني و استوني و لتوني و ليتواني مي‌باشد. طول مرزهاي گرجستان جمعاً ۱۹۶۹٫۸ كيلومتر است. اين كشور از شمال با فدراسيون روسيه هم‌مرز مي‌باشد، سراسر اين خطوط مرزي، منطبق بر آب فشان رشته كوه‌هاي قفقاز كبير است و ۸۰۷٫۶ كيلومتر مرز مشترك را در بر مي‌گيرد. اين مرز از نظر استراتژي نظامي اهميت بسياري دارد. در حقيقت اين مرز سرحدات طبيعي روسيه را در جنوب تشكيل مي‌دهد، در جنوب آن گرجستان و در شمال آن جمهوري‌هاي خودمختار داغستان، چچن، اينگوش، اوستياي شمالي، كاباردينو-بالكاريا، كاراچاي-چركسيا، همچنين سرزمين كراسنودار را شامل مي‌شود. مهم‌ترين راه‌هاي ارتباطي قفقاز مركزي و غربي كه روسيه را با گرجستان، ارمنستان و ايران پيوند مي‌دهد، از اين مرز مي‌گذرد. محافظت و نگهباني از اين مرز براي روسيه جنبه حياتي دارد، همان‌طور كه در دوره شوروي پيشين و روسيه تزاري نيز داراي اهميت بسيار بود و جنگ‌هاي بسياري براي دستيابي به اين سرحدات به وقوع پيوسته‌است.

گرجستان در شرق با جمهوري آذربايجان هم‌مرز است كه طول آن ۳۷۴٫۴ كيلومتر مي‌باشد. دو راه عمدهٔ ارتباطي گرجستان با شرق، درياي خزر و ايران از اين نقطه مي‌گذرد (جاده زميني و راه آهن) علاوه بر آن، لولهٔ انتقال نفت باكو-سوپسا نيز از اين مرز مي‌گذرد.

در جنوب، گرجستان به ترتيب از شرق به غرب با جمهوري آذربايجان، ارمنستان و تركيه هم‌مرز است. طول خط مرزي بين گرجستان و ارمنستان ۲۱۶٫۷ كيلومتر و با تركيه ۲۵۶٫۱ كيلومتر است. در غرب، مرز گرجستان به درياي سياهمي‌رسد كه طول مرز ساحلي آن ۳۱۵ كيلومتر است.

جمهوري خودمختار آجاريا با مساحت ۳ هزار كيلومتر مربع در بخش جنوبي ساحل درياي سياه در تركيب كشور قرار دارد.

استان خودمختار اوستياي جنوبي يا سامچابلو نيز با مساحت ۳٫۹ هزار كيلومتر در دامنه‌هاي جنوبي قفقاز بزرگ در تركيب جمهوري گرجستان قرار دارد.

گرجستان با ۶۹٬۹۰۰ هزار كيلومتر مربع مساحت، دومين جمهوري قفقاز جنوبي از نظر مساحت و جمعيت (پس از جمهوري آذربايجان) به شمار مي‌رود.

درازاي سواحل گرجستان در درياي سياه ۳۵۰ كيلومتر است كه ميان دهانهٔ رود دماغهٔ «گونيو» كشيده شده‌است. همچنين شهر سوچي و استان چچن در روسيه و استان لوري در ارمنستان و دو استان ارتوين و اردهان در تركيه و استان زاكاتالا در جمهوري آذربايجان تا ۳۰ سال گذشته جزو مناطق گرجستان بوده اما روسيه اين مناطق را به زور از گرجستان جدا و تجزيه كرده و هم اكنون هم روسيه قصد تجزيه ساختن گرجستان را دارد.
تقسيمات كشوري و اداري

كشور گرجستان به ۸ استان، يك منطقه خود مختار (اوستياي جنوبي به مركزيت تسخينوالي) و ۲ جمهوري خودمختار به نام‌هاي آجاريا به مركزيت باتومي و آبخازيا به مركزيت سوخومي تقسيم مي‌گردد. آجاريا و آبخازيا زير نظر و تحت حاكميت دولت مركزي گرجستان به فعاليت مي‌پردازند و فرمانداران اين مناطق از طرف دولت مركزي انتصاب و هدايت مي‌شوند. اوستاي جنوبي نام رسمي اين استان نمي‌باشد و روسيه به اين منطقه اوستاي جنوبي مي‌گويد نام اصلي و باستاني اين منطقه استان سامچابلو مي‌باشد.

پايتخت اين كشور تفليس (به گرجي: თბილისი)، (تلفظ: تْبيليسي) و شهرهاي مهم آن كوتائيسي، روستاوي، گوري، پوتي، باتومي، سوخومي، متسختا، چياتورا، تقيبولي، زوگديدي، تسقالتوبو، تقوارچلي، گاگرا و تلاوي و تسخينوالي مي‌باشند.[۷]
آب و هوا
طبيعت گرجستان

سرزمين گرجستان از ديد اقليمي منحصر به فرد است، يعني هر چهار فصل سال ديده مي‌شود به طوري كه در يك زمان در كناره‌هاي درياي سياه هواي تابستاني در ميان نخل‌هاي حكم فرماست؛ در تپه ماهورهاي پايكوهي، رويش علف‌هاي تازه و گل‌هاي بهاري، همچنين در كوهستان، مه غليظ همچون ابري كه با ريزش برف و باران همراه‌است وجود دارد.

اما كوه‌هاي قفقاز بزرگ همچون قازبگي و ديگر كوه‌ها، از برف ضخيم پوشيده شده‌اند. در مجموع آب و هواي گرجستان تابعي است از موقعيت جغرافيايي اين سرزمين، توده‌هاي هواي اشباع شده از بخارات آب درياي سياه از سمت غرب وارد دالان قفقاز و در گرجستان غربي باعث بارندگي متناوب مي‌شود و با از دست دادن نسبتي رطوبت از رشته كوه‌هاي سورامي، مسختي و ارسياني وارد گرجستان شرقي مي‌شود.

شايد به همين دليل است كه گرجستان شرقي بارندگي كمتري را دريافت مي‌كند و آب و هواي آن خشك‌تر است.[۸]
ناهمواري‌ها

كشور گرجستان عمدتاً كوهستاني است. بيش از ۸۰٪ قلمرو اين سرزمين را كوهستان‌ها و تپه ماهورها پوشانده‌است. فعاليت‌هاي عادي مربوط به زلزله در نواحي داراي ساختار آتشفشاني در گرجستان جنوبي آشكار شده‌است.

برخلاف كليات عمومي كوه شناسي، قسمت گرجستان قفقاز بزرگ، در مطابقت با زمين‌شناسي و ساختار اصلي ناهمواري، به سه قسمت غربي، مركزي و شرقي تقسيم شده‌است.[۹]
قفقاز بزرگ
با گذر از غرب به شرق در امتداد رشته كوه قفقاز بزرگ، امكان مشاهدهٔ افزايش تدريجي آب پخشان اصلي بين رودخانه‌هاي دامنه‌هاي شمالي و جنوبي و همچنين كوه‌هاي نوك نيزي كه به طرف سواحل درياي سياه و اراضي پست كولخيس، كشيده شده‌اند، وجود دارند. همهٔ نواحي كوهستاني كه بين دره «پسو» و مرزهاي شرقي جمهوري خودمختار آبخازيا كشيده شده‌اند، «قفقاز غربي» ناميده مي‌شود. رشته اصلي قفقاز غربي همچون برآمدگي‌هاي عظيمي، پوشيده از قلل صخره‌اي برافراشته‌است كه در بين آن، يخچال‌هايي در عمق حفره‌هاي سيركي قرار دارند. ستيغ عظيم قفقاز بزرگ، نزديك هزار متر بالاتر از خط برف‌هاي دائمي است. گذرگاه‌هاي كوهستاني، كه در اغلب موارد، جاده‌اي مالروست. در ارتفاع ۲۴۰۰ تا ۳۰۰۰ متري از سطح دريا قرار دارند.

قلل قفقاز بزرگ پوشيده از برف‌هاي دائمي است. واريزهاي موجود درپاي قله‌ها حاصل قرن‌ها فرسايش هوازدگي است. اختلاف شديد بين دماي شبانه روز، سبب تخريب حتي سنگ‌هاي سختي جون گرانيت، گنيس و شيست‌هاي دگرگون مي‌شود كه بيشترين قسمت رشته كوه‌ها را تشكيل مي‌دهند.

آبشارهاي يخي كه از زبانه‌هاي يخچالي تشكيل مي‌شود، بر روي حصارهاي سنگي جريان مي‌يابد و به درون دره‌هاي تنگ و عميق سرازير مي‌شود. اين آبشارها تعداد بي شماري جويبار و نهر را تغذيه مي‌كند كه رودهاي كوهستاني در پايين تشكيل مي‌دهند.

در قسمت شرقي قفقاز غربي، رشته كوه‌هاي آهكي كوتاه ترند و برآمدگي‌هاي نسبتاً كوتاهي را تشكيل مي‌دهند. يكي از اين رشته كوه‌ها توسط رود گاليدزگا به طور عميق بريده شده‌است. از بالاي كانيون، مجدداً مي‌توان دامنه‌هاي شيبدار كوه‌ها را ديد. اين‌ها، هرچند از آهك تشكيل نيافته‌اند، اما عمدتاً ماسه سنگ‌هاي سخت صخره‌هاي آتش فشاني قديمي هستند.

در پرتگاه‌هاي نوك تيز، كه اخيراً با جنگل‌هاي غيرقابل نفوذي پوشيده شده، يكي از مراكز صنعتي گرجستان، شهر تقوارچلي قرار دارد كه در دورهٔ شوروي ساخته شده‌است. در اين ناحيه، زغال سنگ در ماسه سنگ‌هاي ژوراسيك يافت شده‌است.[۱۰]
ناحيه بين كوهي شرق كولخيس

در طول رشته كوه سورامي، شاخه شرقي اراضي پست بين كوهي گرجستان واقع شده‌است. اين منطقه طبيعت گوناگوني دارد. در جنوب دامنه‌هاي پلكاني رشته كوه‌هاي تريالتي سربرافراشته‌اند.

در طول پايكوه‌هاي آن دره رود متكواري قرار دارد كه در حاشيه بستر آن راه آهن كشيده شده‌است.
قفقاز كوچك

قسمتي از منطقه كوهستاني، قفقاز كوچك است كه در امتداد مرزهاي گرجستان كشيده شده‌است. اين منطقه داراي دو قسمت جداگانه از نظر ساختار و ناهمواري است. قسمت شمالي، رشته كوه‌هاي چين خورده حاشيه‌اي و بلندي‌هاي آتش فشاني جاواختي است. قسمت بعدي كه از درياي سياه تا تفليس كشيده شده‌است، عمدتاً از سنگ‌هاي آتش فشاني ترشياري پايين تشكيل شده‌اند. اراضي مرتفع آتش فشاني از لايه‌هاي جوان ترشياري بالا و گدازه‌هاي كواترنري تشكيل شده‌اند كه فلات بلندي را با زنجيره‌اي از مخروط‌ها و گنبدي‌هاي آتش فشان‌هاي خاموش به وجود آورده‌است

رشته كوه‌هاي سورامي، متسختي و ارسياني، رودهاي گرجستان را به دو حوضهٔ درياي سياه و درياي خزر تقسيم مي‌كنند. به علت بارندگي فراوان، رودهاي حوضهٔ درياي سياه شبكه متراكم تري را تشكيل داده و حجم آب بيشتري را نسبت به گرجستان شرقي، جاري مي‌سازد. گرجستان غربي با تعداد زيادي از رودهاي كوچك كه از نزولات باران و قسمتي از مرداب‌ها تغذيه مي‌شوند، مشخص مي‌شوند. اين رودها مستقيماً وارد درياي سياه مي‌شوند. در حوضه رود متكواري چنين نمونه‌هايي از رودهاي مردابي وجود ندارد، اما رودها داراي جريان‌هاي فصلي هستند و در تابستان اين رودها خشك مي‌شوند. در گرجستان غربي، جايي كه سنگ‌هاي كربناته، گسترش يافته‌است، رودهاي زيادي از چشمه‌ها يا جويبارهايي سرچشمه مي‌گيرند كه از حفره‌هاي كارست‌هاي زيرزميني بيرون مي‌آيند. در سرزمين‌هاي بلند جاواختي در گرجستان جنوبي رودهايي وجود دارند كه توسط درياچه‌ها و به مقدار زياد از آب‌هاي زيرزميني تغذيه مي‌شوند.

رودخانه‌هاي گرجستان داراي اهميت اقتصادي بسيارند. بر طبق برآوردهاي منابع برق آبي، گرجستان جاي مهمي را در بين كشورهاي مستقل مشترك‌المنافع (CIS) اشغال مي‌كند و بسياري از كشورهاي خارجي از جمله فرانسه، ايتاليا، اسپانيا، اتريش، يونان، پرتغال، صربستان، مجارستان، آلمان و بلژيك جلوتر است.
درياچهٔ ليسي تفليس

تعداد درياچه‌هاي گرجستان اندك است و اغلب آن‌ها كوچك مي‌باشند و در چشم‌انداز گرجستان نقشي ايفا نمي‌كنند. هرچند، درياچه‌هاي اين كشور از نظر منشأ متفاوت اند اما داراي شكل زيبايي هستند.

سرزمين‌هاي بلند جاواختي بيشترين تعداد درياچه هارا داراست. در گرجستان شرقي درياچه «بازالتي» قرار دارد و در داخل محدوده شهر تفليس درياچه كوچك «ليسي» واقع شده‌است. تعداد زيادي درياچه‌هاي مصنوعي در گرجستان ايجاد شده‌است. تعدادي از آنها حتي از درياچه‌هاي طبيعي است.
يخچال سوانتي

در رشته كوه قفقاز مركزي در قلمرو گرجستان، تعداد زيادي يخچال وجود دارد. اين مورد طبيعي است، زيرا حد برف‌هاي دائمي در قسمت غربي اين رشته كوه در ارتفاع ۳۰۰۰ متري و در قسمت شرقي در ارتفاع ۳۴۰۰ متري از سطح دريا قرار دارد. صدها كوه از رشته كوه‌هاي قفقاز بزرگ، بالاتر از اين ارتفاع واقع شده‌اند. بسياري از يخچال‌هاي گرجستان در دامنه‌هاي جنوبي قفقاز بزرگ، متمركز شده‌اند. بسياري از يخچال‌هاي گرجستان كاملاً بزرگ و گسترده هستند. به ويژه تعداد يخچال‌هاي بزرگ در حوضه رود «اينگوري» به حدود ۱۷۰ يخچال مي‌رسد. بزرگترين آنها عبارت اند از: «تويبري» (به طول ۱۰ كيلومتر)، «لكزيري» (به طول ۱۳٫۵ كيلومتر) و «تسانري» (به طول ۱۲ كيلومتر).

يخچال‌ها داراي اهميت اقتصادي قابل توجهي هستند. اين يخچال‌ها رودهاي بزرگ گرجستان را تغذيه مي‌كنند. در تابستان، يخ‌هاي ذوب شده در يخچال‌ها آب رودخانه‌هاي ريوني، اينگوري، تِرِك، و ساير رودها را با حجم زياد تغذيه مي‌كنند
آب‌هاي معدني

قفقاز جنوبي، به ويژه در گرجستان، ناحيهٔ آتش فشان‌هاي فعال دوره‌هاي اخير زمين‌شناسي است، كه ناحيه‌اي زلزله خيز متراكم با حركت‌هاي تكتونيكي جديد است. فعليت نيروهاي تحت‌الارضي با چشمه‌هاي آب گرم و معدني مشخص مي‌شود كه در بسياري از قلمرو گرجستان از زمين خارج مي‌شوند.

«آب حيات» را مي‌توان به چشمه‌هاي آب گرم و راديواكتيويته «تسقالتوبو» لقب داد. چشمه‌هاي معدني قليايي-كربنيك مركز آسايش گاهي «برجومي» در سراسر جهان شناخته شده‌است. آب‌هاي معدني «منجي» با آب‌هاي «ماتسستا» در نزديكي «سوچي» قابل مقايسه‌است. چشمه‌هاي قليايي-نمكي «سايرمه»، «لوگلا»، «زواره» در «جاوا» شبيه چشمه‌هاي «سِن توكي» هستند. سرانجام اينكه چشمه‌هاي گوگردي-قليايي تفليس بسيار معروف مي‌باشند.
خاك شناسي

در قلمرو گرجستان طيف وسيعي از خاك‌ها، از خاكستري-قهوه‌اي و شور نيمه بياباني، يعني خاك‌هاي استپي خشك و خاك‌هاي جنگل‌هاي معتدل مرطوب تا خاك‌هاي سرخ و پودزولي نواحي جنب مداري و خاك‌هاي چمني آلپي گسترده شده‌است.

با وجود تفاوت‌هاي طبيعي اساسي بين گرجستان شرقي و گرجستان غربي، خاك‌هاي اين دو ناحيه نيز به ويژه در اراضي پست بين كوهي، با هم تفاوت دارند. خاك‌هاي چمني-كوهستاني سرزمين‌هاي بلند آتش فشاني گرجستان جنوبي، ويژگي‌هاي مخصوص خود را دارا هستند. در اين جا، در فلات «آخالكالاكي»، در همسايگي «تسالكا»، «دمانيسي» و «گومارتي» تا ارتفاع ۱۲۰۰–۲۰۰۰ متري، خاك‌هاي چرنوزيوم كوهستاني، خاك‌هاي غالب است. اندكي بالاتر، در رشته كوه‌هاي «جاواختي»، «تريالتي» و «سامسارا» اين خاك‌ها با خاك‌هاي چمني-كوهستاني جايگزين مي‌شوند. خاك‌هاي چمني-كوهستاني گرجستان پوشيده از چمنزارهاي آلپي و نيمه آلپي است كه اساس دامپروري را تشكيل مي‌دهد.
جغرافياي زيستي
پوشش گياهي
متيانتي

طبق برآوردها، حدود ۴۰۰۰ گونه گياهي در گرجستان يافت مي‌شود. جنگل‌ها، مهمترين ذخاير گياهي گرجستان را دارا هستند كه حدود يك سوم از قلمرو كشور را در بر مي‌گيرند.

ناحيه بندي عمودي به روشني با گرجستان كوهستاني مشخص مي‌شود. پوشش گياهي گرجستان شرقي متفاوت با گرجستان غربي است. پوشش گياهي گرم و مرطوب گرجستان غربي فراوان و گوناگون است.

پوشش سبز زمين‌هاي پست كولخيس و تپه‌هاي پايكوهي گرجستان غربي بسيار غني است. جنگل‌هاي درختان بارونده در خاك‌هاي باتلاقي كولخيس رشد كرده‌اند. گونه‌هاي متعددي از بلوط (ايمرتياتي، ايبريايي، هارتويس) راش، شاه بلوط، ممرز و توسكا متناوباً با افرا، خرمالو، زبان گنجشك، زيرفون، گلابي، سيب و راش شرقي جايگزين مي‌شود.

چمنزارهاي كوتاه آلپي و گونه‌هاي فرش مانند، بلندي‌ها از ۲۳۰۰–۲۴۰۰ تا ۲۹۰۰–۳۰۰۰ متري از سطح دريا، پوشش گياهي غالب را تشكيل مي‌دهند. در اين جا گياهان كوتاه با گل‌هاي درشت و زيبا (جنتياناي زرد، علف خُنازير، شقايق قفقازي و…) مي‌رويند. در بالاي ناحيهٔ آلپي، كوهستان‌ها عاري از پوشش گياهي ممتد است.
حيات جانوري
سگ قفقازي

در گرجستان جانوران زيادي وجود دارد كه به جهت گوناگوني چشم‌اندازها منحصر به فرد است، (از ناحيه جنب مداري تا كوهستان‌هاي پوشيده از برف). در اين جا گونه‌هاي جانوري بومي، از جمله جانوران مهاجر از ساير نواحي جانوري، يافت مي‌شود. در گرجستان نواحي جانوري در ارتباط با ارتفاع كاملاً مشخص هستند (از نواحي استپي و جنب مداري مرطوب تا نواحي آلپي). در نواحي آلپي قفقاز بزرگ، گونه‌هاي متفاوتي از گوسفند و بز كوهي زندگي مي‌كنند.

پرندگاني كه در ناحيه آلپي لانه مي‌سازند شامل خروس برفي، زاغي، خروس زيباي قفقازي، كه در بيشه‌ها زندگي مي‌كنند و پرندگان شكاري از قبيل عقاب طلايي و كركس ريشدار است.

ماهي‌هاي زيادي در آب‌هاي داخلي اين كشور وجود دارد. رود متكواري و شاخابه‌هاي آن مسكن مارماهي خزري، ماهي آزاد، ماهي سفيد، گربه ماهي، شاه ماهي، اردك ماهي و ماهي كپور است. رودهاي كوهستاني مملو از ماهي قزل آلاست


جمعيت شناسي
خصوصيات جمعيتي

در سال ۲۰۰۶ ميلادي كشور گرجستان داراي ۴٬۶۶۱٬۴۰۱ تن جمعيت بوده كه از اين تعداد ۲٬۲۳۷٬۴۷۲ تن (۴۸٪) مردان و ۲٬۴۲۳٬۹۲۸ تن (۵۲٪) را زنان تشكيل داده‌اند. نرخ رشد جمعيت در گرجستان از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۵ ميلادي، ۰٫۳- درصد بوده‌است. بر اساس آمار سال ۲۰۰۳ ميلادي، نسبت زاد و ولد ۸ در ۱۰۰۰ و نسبت مرگ و مير ۱۰ در ۱۰۰۰ اعلام گرديده‌است
تركيب سني و جنسي

بر اساس آمار موجود در سال ۲۰۰۷ ميلادي، ۱۹٪ از كل جمعيت كشور گرجستان زير ۱۴ سال، ۶۶٪ بين ۱۵ تا ۶۴ سال و ۱۵ ٪ بالاي ۶۵ سال را تشكيل مي‌دهند. ميزان اميد به زندگي در سال ۲۰۰۴ ميلادي، در گرجستان ۷۰٫۶ سال بوده‌است.
جمعيت شهري و روستايي

ميزان جمعيت روستايي كشور گرجستان در سال ۲۰۰۱ ميلادي، ۴۴٪ از كل جمعيت اين كشور بوده‌است. اين رقم در سال ۱۹۸۰ ميلادي، ۴۸٪ بوده‌است كه بر اين اساس نرخ جمعيت روستايي روند نزولي داشته‌است. نرخ رشد سالانه جمعيت روستايي بين سال‌هاي ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۱ ميلادي، ۰٫۱- بوده‌است.

جمعيت شهري اين كشور در سال ۲۰۰۱ ميلادي، ۳٬۱۰۰٬۰۰۰ تن (۵۷٪) بوده‌است. اين رقم در سال ۱۹۸۰ ميلادي، ۲٫۶۰۰٫۰۰۰ تن (۵۲٪) اعلام گرديده‌است.
نظام آموزشي
دانشگاه تفليس

قانون اساسي گرجستان تحصيلات در مدارس تا كلاس نهم را به طور رايگان پيش بيني نموده‌است. هم چنين در دانشگاه‌هاي دولتي، دانشجويان از امكانات تحصيل رايگان برخوردار مي‌باشند. در گرجستان مدارسي به زبان‌هاي روسي، ارمني، آذربايجاني، آسي و آبخازي وجود دارد.

با توجه به تغييراتي كه در دورهٔ پيش از دانشگاه به وجود آمده، مدت تحصيل در مدارس در مجموع به ۱۲ سال رسيده‌است؛ از اول تا ششم: دوره ابتدايي، از هفتم تا نهم: دوره پايه، از دهم تا دوازدهم: دوره تحصيلات متوسطه مي‌باشد. از اول تا كلاس نهم اجباري و رايگان بوده، از سال دهم تا دوازدهم، اخيراً فقط بخشي از هزينه‌ها را دولت تقبل مي‌كند. نوع مدارس نيز تغيير يافته‌است

در سال ۲۰۰۴ ميلادي، نرخ سواد در بزرگسالان (۱۵ سال و بالاتر)، ۱۰۰٪ اعلام شده‌است و شاخص آموزش اين كشور ۰٫۸۹ بوده‌است.

نسبت زنان به مردان در سال ۲۰۰۱ ميلادي، در دوره‌هاي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه به ترتيب: ۹۵٪، ۷۳٪ و ۳۴٪ بوده‌است
بهداشت و درمان

بر اساس آمار سال ۲۰۰۰ ميلادي، مخارج عمومي در زمينه بهداشت و درمان، ۰٫۷ از توليد ناخالص ملي (GDP) كشور گرجستان را به خود اختصاص داده‌است كه اين رقم در سال ۱۹۹۰ ميلادي، ۳٪ بوده‌است. در گرجستان بيمارستان‌هاي بسيار پيشرفته و به روزي در طي سالهاي اخير ساخته شده است.

جمجمه ۲ ميليون ساله انسان گرجي

انسان‌هاي اوليه را مي‌توان در قفقاز جنوبي، به ويژه در گرجستان، خيلي پيش از دوره پارينه سنگي رديابي كرد. جمجمه انسان اروپايي نژاد كه يك ميليون و هشتصد هزار (۱٫۸۰۰٫۰۰۰) سال پيش زندگي مي‌كرده‌است، در حفاري‌هاي اخير در ناحيه دمانيسي به دست آمده‌است.

اواخر عصر مفرغ و اوايل عصر آهن، سراسر گرجستان پيشرفت وسيعي را در حوزه اقتصادي شاهد بود كه همراه با سطح بالايي از صنايع دستي، گسترش روابط تجاري و توأم با افزايش نابرابري‌هاي اجتماعي بود. در اواخر نيمه دوم هزاره دوم پيش از ميلاد حضرت عيسي (ع)، شرايط لازم براي ظهور يك جامعه طبقاتي ايجاد شده بود.

از هزاره دوم پيش از ميلاد مسيح، همزمان با قدرت گرفتن آشوري‌ها، اقوام گله دار و دامپرور از سرزمين بين‌النهرين در گرجستان سكني گزيدند؛ كه بعدها امپراتوري اورارتو را تشكيل دادند.

قابل ذكر است كه قبايل گرجي يگانگي خود را همزمان با پايان عصر مفرغ، آغاز كردند. در پايان هزاره دوم و آغاز هزاره اول پيش از ميلاد، در نواحي جنوب شرقي گرجستان باستان، دو اتحاديه اصلي از قبايل ظهور كردند: ديائوخي و كولخيس كه هر دو آن‌ها تا قرن هشتم پيش از ميلاد دوام داشتند.

در ميانه قرن هشتم پيش از ميلاد، ديائوخي در نتيجه قدرت گرفتن اورارتو فروپاشيد. غلبه كول‌ها (كولخيس) و مخالفت آنها با تائوها (ديائوخي) نيز در اين امر سهيم بود. قسمتي از سرزمين ديائوخي به كول‌ها واگذار شد. مدتي بعد كشمكش بين كول‌ها و اورارتو آغاز شد و كول‌ها شكست خوردند.

قلمرو اورارتو در زمان خود وسيع‌ترين امپراتوري به شمار مي‌رفت. در قرن هفتم پيش از ميلاد، همزمان با آغاز دوره ضعف اورارتو، آريايي‌ها پادشاهي ماد را تأسيس كردند. با قدرت گرفتن ماد و شكست خوردن اورارتو، مادها حوالي ارمنستان امروزي ساكن شدند كه نتيجه تركيب اين دو قوم (گرجي و آريايي) قوم ارمني بود. در اوسط قرن ششم پيش از ميلاد حضرت عيسي (ع) هخامنشيان جايگزين مادها، در حكومت بر جنوب گرجستان باستان شدند.

قرن‌هاي ششم تا چهارم پيش از ميلاد، دوره استحكام قبايل كارتلي، عمدتاً ساكنان گرجستان شرقي شد. كشمكش بين كنفدراسيون‌هاي مختلف گرجي در نهايت منتج به تشكيل پادشاهي «ايبريا» به پايتختي «متسختا» شد.
نقشه مناطق تحت حكومت مغول از سال ۱۲۵۹ ميلادي (گرجستان جزو اين مناطق نيست)

از زمان بنيان پادشاهي گرجستان باستان يا همان ايبريا توسط پارناواز يكم در سدهٔ چهارم پيش از ميلاد تا زمان حمله مغول به گرجستان در سدهٔ ۱۳ ميلادي، دورهٔ صلح و آرامش در تاريخ گرجستان است و از حمله مغول به بعد، گرجستان تاريخي پر فراز و نشيب را به ايستادگي در برابر حملات ايرانيان، عثماني‌ها و روس‌ها گذرانده است.

با امضاي عهدنامه گرجيوسك در سال ۱۷۸۳، گرجستان تحت‌الحمايهٔ روسيه شد و حدود بيست سال بعد يعني در سال ۱۸۰۱ ميلادي، روسيه، گرجستان را به عنوان يكي از فرمانداري‌هاي خود اعلام نمود و رژيم تزاري در گرجستان برقرار شد. گرجستان پس از انقلاب اكتبر روسيه در سال ۱۹۱۸ اعلام استقلال كرد، اما ارتش سرخ شوروي در سال ۱۹۲۱ ميلادي (۱۳۰۰ شمسي) به گرجستان حمله كرده و به مدت ۷۰ سال، گرجستان يكي از جمهوري‌هاي شوروي بود تا اينكه در سال ۱۹۹۱ ميلادي (۱۳۷۰ شمسي)، به استقلال رسمي رسيد.
فرهنگ

فرهنگ غالب گرجستان فرهنگ مردم گرجي است كه عنصر اصلي فرهنگ قفقاز بوده و وجوه مشتركي نيز با فرهنگ‌هاي ساير اقوام قفقاز داراست. فرهنگ گرجستان جزو غني‌ترين فرهنگ‌هاي دنياست.
زبان
كتابي از ايليا چاوچاوادزه به خط و زبان گرجي زبان گرجي زبان مردم گرجي و زبان رسمي كشور گرجستان است.زبان گرجي يكي از زبان‌هاي قفقازي و از خانوادهٔ زبان‌هاي كارتولي مي‌باشد. اين زبان جزو ۱۴ زباني است كه داراي الفبا هستند.
ادبيات

ادبيات گرجي قدمتي ۲٬۵۰۰ ساله دارد و چند قرن پيش از ميلاد حضرت عيسي (ع) پا به عرصهٔ وجود نهاده است. از قديمي‌ترين آثار ادبي اصيل گرجستان كه تا دورهٔ معاصر به يادگار مانده عبارت است از ياكوب تسورتاولي تحت عنوان «شهادت شوشانيك» (قرن پنجم) كه اثري است فوق‌العاده هنري و مشحون از ايده وفاداري به ميهن، قرون ۱۲–۱۳ ميلادي، دوران ادبيات كلاسيك گرجي را تشكيل مي‌دهد. در اين هنگام است كه داستان عاشقانه و رمانتيك به نام «ويسرامياني» ترجمه سارگيس تموگولي و مجموعه داستان‌هاي مربوط به «آميران دارجانيان» نوشتهٔ موسه خونلي، منظومه‌هاي مدح و تحسين آميز دربارهٔ «عبدالسميع» اثر ايوانه شاوتلي و «تامارياني» اثر چاخروخادزه به وجود آمدند.
خط

خط گرجي يكي از ۱۶ سيستم نوشتاري موجود در جهان، و مخصوص نوشتن زبان گرجي و ديگر زبان‌هاي كارتولي است.اين سيستم نوشتاري شامل سه الفباي هم ارز است كه عبارت اند از: آسُمْتاوْرولي، نوسْخوري و مْخِدْرولي، كه امروزه فقط مخدرولي مورد استفاده رسمي و وسيع قرار دارد.قديمي‌ترين كتيبهٔ كشف شده از زبان گرجي، نوشته شده به نخستين الفباي گرجي يعني آسومتاورولي و مربوط به سدهٔ يكم پيش از ميلاد مسيح است

يك نوع خوشنويسي گرجي

خوشنويسي گرجي داراي قرن‌ها سابقه است. كتاب‌هاي دست‌نويس گرجي متعلق قرن‌هاي اوليه ميلادي، از گنجينه‌هاي ملي و فرهنگي گرجستان به شمار مي‌آيند. مسيحيت در ادبيات گرجي نقشي مهم داشته است و اين راهبان كليساي ارتدكس گرجي بوده‌اند كه با نسخه‌برداري كتب مذهبي و نوشتن تاريخ گرجستان، خوشنويسي و خط گرجي را نگاه داشته‌اند
هنر
انجيل

هنر گرجي مشمول هنرهاي معماري، نقاشي و صورتگري از زمان باستان در اوج شكوفايي بود. اين آثار، امروزه ارزش تاريخي دارد. در نظام فئودالي تركيب هنرهاي مجسمه‌سازي و پيكر تراشي و نقاشي تابع معماري بود و جزء لاينفك آثار معماري را تشكيل مي‌داد. حكاكي و كنده كاري روي فلز و سفال از كهن‌ترين هنرهاي گرجستان به شمار مي‌آيد. قرون گذشته تاريخ دقيق پيدايش اين هنرها را در خود محو كرده‌اند، اما بر طبق مدارك و اسناد باستان‌شناسي قدمت هنر كنده كاري و سفال سازي حتي به چهارهزار و پانصد سال (۴۵۰۰) پيش مي‌رسد. مجسمه‌سازي، كنده كاري روي فلزات با هنرهاي ميناكاري روي طلا، پيوند محكم و ناگسستني دارد. ميناهاي جداردار گرجي با نقوش مخصوص به خود، با رنگ‌هاي درخشان و خيره كننده و با شفافيت لعاب و سنگ‌هاي مصنوعي و شيشه‌هاي رنگين خويش، مقام اول را در جهان داراست.

اساتيد گرجي هنرهاي تجسمي، ذوق سرشاري براي فعاليت هنري دارند، آنان آثاري راستين و الهام بخش دربارهٔ موضوعات عصر ما خلق مي‌كنند. برگزاري نمايشگاه‌هاي بهاره و پائيزه از تابلوهاي نقاشي سراسر گرجستان در گالري تابلوهاي نقاشي به صورت يك آئين سنتي درآمده است. شركت نقاشان گرجي در نمايشگاه‌هاي تابلوهاي نقاشي در داخل و خارج كشور مانند بلژيك، ايتاليا، بريتانياي كبير، ايالات متحده آمريكا و… همواره با موفقيت‌هاي بزرگي همراه بوده است
سينما

سينماي گرجستان توسعه و تكامل رشته فيلم برداري و فيلم سازي براي فرهنگ ملي گرجستان، كاميابي مهمي به شمار مي‌آيد. امروزه در گرجستان هرساله ده‌ها فيلم هنري، كارتون، علمي، عمومي، مستند و غيره ساخته مي‌شود. تعدادي از فيلم‌هاي ساخت گرجستان در جشنواره‌هاي بين‌المللي و سرتاسري جمهوري‌ها به دريافت جوايز و ديپلم‌هاي افتخار نائل شده‌اند. فيلم «پدر سرباز» در چهاردهمين جشنواره بين‌المللي مسكو موفقيت فوق‌العاده‌اي داشته است. فيلم‌هايي به نام «اوشبا»، «دشت آلازاني»، و «در ارتفاعات پامير» در جشنواره‌هاي بين‌المللي فوق‌العاده ارزنده شناخته شده و به دريافت ديپلم افتخار موفق شدند. مركز حيات فعالانه و خلاقانه كاركنان هنر سينمايي «اتحاديهٔ كاركنان رشته فيلم برداري» مي‌باشد.
تئاتر

تئاتر گرجستان از همان بدو پيدايش خود در جهت رئاليسم گام نهاد. بر اساس نمايشنامه‌هاي ملي كه توسط نويسندگان با ذوقي مانند داويد كلدينشويلي، زورابي آنتونوف، شالوا دادياني و عده‌اي ديگر تدوين گرديده بود، در پايان قرن نوزدهم و آغاز قرن بيستم، نهضت و جنبش نيرومند تئاترال به وجود آمد كه گروه بزرگي از بازيگران هنرمند در راس آن قرار داشتند. در سال ۱۹۲۱ م تئاتر دراماتيك به نام شوتا روستاولي تأسيس گرديد. در سال ۱۹۲۸م، تئاتر دراماتيك به نام ك. مارجانيشويلي ايجاد شد و به فعاليت هنري پرداخت. تربيت و آموزش و آماده ساختن هنرپيشگان و كارگردانان و مديران تئاتر در انستيتوي تئاتر به عمل مي‌آيد. در گرجستان موزه هنر تئاتر دولتي ايجاد شده است. تئاتر تفليس به نام گريبادوف، سنن نيكويي را در زمينه‌هاي فرهنگ‌هاي تئاتري گرجي كمك و مساعدت مي‌كند، تئاتر گرجي در ميان فرهنگ تئاترال جمهوري‌هاي شوروي سابق مقام شامخي را داشت، تئاترهاي گرجستان و فعاليت برجسته آن‌ها در خارج از مرزهاي گرجستان نيز از شهرت فراواني برخوردار است.
موسيقي

موسيقي گرجي يكي از موسيقي‌هاي غني و باستاني دنيا است. آوازهاي گرجيان وابسته به سرودهاي كليسايي در قرون وسطي است. چنانچه از منابع بر مي‌آيد دو گونه موسيقي صوتي در بيزانس و گرجستان وجود داشته است. يكي از آن‌ها يوناني و تك صوتي و ديگري گرجي و با سه درجه صوت خوانده مي‌شد. از برجسته‌ترين مصنفان آهنگ‌ها بايد از گريگوري مقدس از خانزتا و ميخيل مودركيلي، و ايوانه ميتبواري در سدهٔ دهم نام برد.
رقص

رقص گرجي يكي از رقص‌هاي سنتي منطقهٔ قفقاز محسوب مي‌شود از سري رقص‌هاي فولكلوريك مردم گرجي است كه از نسلي به نسل بعدي منتقل و در اين پروسه توسعه و شكل گرفته‌است.
رقص گرجي

رقص كارتولي
رقص جيراني
رقص خورومي
رقص آچارولي
رقص پارتسا
رقص قازبگوري
رقص خنجلوري
رقص خوسورولي
رقص متيولوري
رقص خونگا
رقص سيمدي
رقص كينتوري
رقص سامايا
رقص دولوري
رقص سوانوري

 


برچسب: ، تاريخ روابط ايران و گرجستان، تاريخ گرجستان، موقعيت جغرافيايي گرجستان، پوشش مردم گرجستان، گرجستان در گذر تاريخ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۳۳:۴۱ توسط:faezeh موضوع:

بهترين هتل هاي گرجستان

بهترين هتل هاي گرجستان

1هتل راديسون بلو تفليس (Radisson blue)

هتل راديسون بلو يكي از هتل هاي تفليس گرجستان در رديف هتل‎هاي ۵ ستاره و يكي از ۳ هتل برتر تفليس به شمار مي‎رود. اين هتل داراي ۱۸ طبقه بوده كه به هتل شيشه اي معروفه.هتل راديسون بلو در مركز تفليس و با موقعيتي مناسب، نزديك به اكثر جاذبه‎هاي توريستي تفليس قرار گرفته است. اين هتل در۳۰۰ متري ايستگاه مترو و ۵ كيلومتر ايستگاه قطار و با فرودگاه بين المللي تفليس نيز ۱۹ كيلومتر فاصله دارد. استخر سرپوشيده اين هتل كه در طبقه آخر واقع شده است به دليل شيشه اي بودن ديوارهاي آن منظره اي بسيار زيبا از نماي تفليس را پيش روي مسافران تور گرجستان قرار مي دهد.

۲٫هتل شرايتون باتومي (Sheraton Batumi Hotel )

از معروف ترين هتل هاي خوب گرجستان ، هتل شرايتون است .هتل ۵ ستاره شرايتون در بلوار ساحلي شهر باتومي ساحل درياي سياه واقع شده ، يكي از زيبا ترين نشانه هاي محلي است و فاصله اين هتل با فرودگاه باتومي فقط ۱۵ دقيقه ميباشد .هتل ۵ ستاره شرايتون باتومي در مجموع داراي ۲۰۲ اتاق مي باشد و داراي امكانات كامل اتاقهاي استاندارد لوكس و سوييت هاي دلوكس مجلل استخر هاي تابستاني و زمستاني سونا جكوزي ديسكو و كازينو مي باشد.

۳٫ گراند هتل Grand Hotel در تفليس

يكي از هتل هاي گرجستان ،هتل گراند تفليس نام دارد. هتل گرند در ۵ طبقه و ۲۰ اتاق بالكن دار، در منطقه اي زيبا در مركز تفليس واقع شده است و در پاك ترين منطقه از نظر محيط زيستي شهر تفليس به رسميت شناخته شده است، مكان جغرافيايي آن در مقابل هتل شرايتون و در نزديكي سفارت خانه ها، ادارات دولتي، كسب و كار و مراكز تفريحي واقع شده است. (در ۳ دقيقه اي اصلي ترين خيابان شهر مي باشد.). داراي رستوران شيشه اي واقع در طبقه پنجم هتل با بهترين مناظر در محيطي كاملا دوستانه.رزواسيون هتل بصورت ۲۴ ساعته ميباشد و از ساعت ۱۲ شب به بعد ورود و خروج به هتل آزاد مي باشد همچنين اين هتل داراي اينترنت رايگان در تمام نقاط هتل مي باشد.

۴٫ هتل بريتيش هاوس تفليس (Boutique Hotel British House)

هتل بريتيش هاوس از هتل هاي ۴ ستاره گرجستان است كه در مركز شهر تفليس قرار گرفته است. شما مي توانيد از اين هتل با پياده و يا از طريق اتوبوس و تاكسي به مراكز تفريحي دسترسي پيدا كنيد.ين هتل داراي ۸ اتاق مي باشد.در صورت درخواست مسافرين، ترانسفر فرودگاه در اختيارشان قرار خواهد گرفت.كاركنان ما به انگليسي و روسي صحبت مي كنند.اينترنت پرسرعت واي فاي با كيفيت عالي در اختيار ميهمانان عزيز قرار مي گيرد.امكانات اين هتل گرجستان شامل : اينترنت، تاكسي سرويس, تلفن, تلويزيون, تهويه مطبوع كامل‌, حمل و نقل , خدمات لباس‌شويي ‌و خشكشويي, رستوران, سرويس فرنگي, صندوق امانات, ماهواره و … مي باشد .

۵٫ هتل پريماورا تفليس (Primavera Tblisi Hotel )

از هتل هاي ارزان قيمت گرجستان ، ميتوان به هتل پريما اشاره كرد .هتل پريما ورا يك هتل دنج و زيباي ۹ طبقه با يك دكوراسيون شيك است كه واقع در خياباني ساكت در قلب تفليس واقع شده است و با بالاترين حد استاندارد به تازگي بازسازي شده است . اين هتل ۴ ستاره كه از مناسب ترين هتل هاي گرجستان است در مركز شهر قرار گرفته است. شما مي توانيد از اين هتل با پياده و يا از طريق اتوبوس و تاكسي به مراكز تفريحي دسترسي پيدا كنيد.امكانات اين هتل گرجستان : اينترنت، تاكسي سرويس, تلفن, تلويزيون, تهويه مطبوع كامل‌, حمل و نقل , خدمات لباس‌شويي ‌و خشكشويي, رستوران, سرويس فرنگي, صندوق امانات, ماهواره و … مي باشد.

۶٫ هتل ماريوت تفليس (Tbilisi Marriott Hotel )

يكي از بهترين هتل هاي تفليس، ماريوت ۵ ستاره است كه در مركز شهر ( خيابان روستاولي Rustaveli ) قرار دارد و تا مراكز تجاري، خريد و اماكن اصلي اين شهر راهي نيست و در بهترين ‏نقطه مركز شهر تفليس و در فاصله ۲۰۰ متري پارلمان گرجستان و نيز در فاصله ۶۰۰ متري ميدان ‏آزادي قرار دارد و با تنها ۵ دقيقه پياده روي به سالن اپرا و باله تفليس و موزه هنر گرجي ميرسيد. ‏‏‏ هتل به شما اين امكان را مي دهد تا به راحتي به ايستگاه مترو، اتوبوس، موزه ها و تئاتر دسترسي داشته باشيد.Marriott در سال ۱۹۱۵ ساخته شده و قدمتي ۱۰۰ ساله دارد و توانسته در نمايشگاه بين المللي پاريس مدال طلا كسب كند.بارها بازسازي شده ولي هنوز هم شكوه و عظمت آن زمان را داراست.اين هتل داراي ۱۲۷ اتاق است و شما با ورود به هتل مي توانيد از ميزباني گرجي ها لذت ببريد.اتاق هاي Deluxe اين هتل ۳۵ متر مربع است و شما مي توانيد راحتي و آرامش را در فضاي خاص اين اتاق تجربه كنيد.

۷٫ هتل بوموند گاردن تفليس (Beaumonde Garden Tbilisi Hotel)

هتل بوموند گاردن يكي از هتل هاي شهر تفليس مي باشد و همچنين يكي از هتل هايي با امكانات زياد در تفليس مي باشد فاصله ي اين هتل تا مركز شهر ۱۰ دقيقه مي باشد.اين هتل ۵۰۰۰ متر مربع باغ اختصاصي دارد و مسافران مي توانند از استخر روباز آن استفاده كنند و حمام آفتاب بگيرند. همچنين ار نوشيدني هاي سنتي گرجي هم بهره ببرند و داراي ۴۵ اتاق مي باشد. از جمله امكانات اين هتل ۳ ستاره شامل: استخر روباز ، سونا و جكوزي ، سالن بيليارد ، باغ،خانه داري ،ترانسفر فرودگاه، لباسشويي ، خشكشويي ، صبحانه در اتاق ،اتو كشي ،صرافي ، خدمات كفش و واكس ، بسته هاي نهار، خدمات تورها ، فكس و كپي ، خدمات تهيه بليط،كرايه اتومبيل، رستوران،پذيرش شبانه روزي – روزنامه ، بالكن ، اتاقهاي پاك و بدون سيگار، پذيرش و تحويل سريع ، گاوصندوق ، تهويه و … مي باشد.

۸٫ هتل هاليدي اين تفليس (Holiday Inn Tblisi Hotel)

هتل ۴ ستاره هاليدي اين در تفليس گرجستان واقع شده است و تنها ۱۸ كيلومتر تا فرودگاه بين المللي تفليس فاصله دارد و در نزديكي ورزشگاه تفليس و در كنار خيابان معروف پكيني قرار دارد وبا ۱۰ دقيقه رانندگي مي توانيد به كوهستان كاكسوس برويد.اين هتل داراي۲۵۲ اتاق مي باشد كه تمامي اتاق ها مجهز به اينترنت بي سيم رايگان بوده و از امكاناتي مانند استخر روباز، باغ و مركز تناسب اندام برخوردار است. اين هتل ۴ ستاره داراي موقعيت مكاني خوبي است و فاصله ي كمي با مركز شهر دارد. رودخانه Moskva و وسايل حمل و نقل نيز در دسترس هستند.اتاق هاي مدرن با دكوراسيون شيك به همراه اتاق هاي كنفرانس و سالن هاي تجاري مجهز، سالن ژيمناستيك و رستوران از امكانات مورد توجه آن مي باشند.


برچسب: ، بهترين هتل هاي گرجستان، تور تفليس، رزو اينترنتي هتلهاي گرجستان، هتل هاي ۴ ستاره تفليس گرجستان، هتل كلمبي تفليس گرجستان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۳۲:۲۹ توسط:faezeh موضوع:

غذاهاي سنتي و رستورانهاي گرجستان

غذاهاي سنتي

 

1لوبيو (lobio)

لوبيو نقش مهمي در غذاهاي گرجستان ايفا ميكنه.اين غذا تنوع زيادي داره و يكي از معروف ترينش، غذاي سرد لوبيا نوگيزت، كه در اون لوبيا له شده و با سير، گردو، پياز، و گشنيز مخلوط ميشه كه البته داغ هم سرو ميشه و پر از ادويه هستش.

۲٫ آجارولي ( adjaruli )

آجارولي از دسته خاچاپوري است و از انواع خاچاپوري مي باشد. آجارولي از غذاهاي لذيذ و پرطرفدار گرجستان كه بيشتر طرفداران آن در استان آجاريا در منطقه باتومي است. آجارولي در اصل خميري به شكل قايق است كه در وسط قايق يك تخم مرغ قرار مي گيرد و معمولا تخم مرغ وسط آن را با خميرهاي نان مخلوط كرده و ميل مي كنند.

۳٫ چورچخلا (churchkhela)

يكي از محبوب ترين دسرهاي گرجي، اين آبنبات هاي سوسيس شكل هستن كه خيلي از كشورهاي همسايه گرجستان طرفدارشن. اين دسر از گردو (گاهي بادام و يا آجيل) درست ميشه و در آخر داخل آب انگور فرو برده ميشه.

۴٫ خاچاپوري ( khachapuri )

پرطرفدارترين غذا و ميان وعده معروف گرجي خاچاپوري است. خاچاپوري بعنوان نماد فرهنگي گرجستان و از محبوب ترين غذاهاي گرجي بشمار مي رود كه پنير محلي را در وسط خمير گذاشته و مي پزند. موادي كه براي درست كردن خاچاپوري نياز است : آرد – تخم مرغ – پنير محلي و روغن. در سطح شهر تفليس و اغلب شهرهاي گرجستان مغازه هاي كوچك و بزرگ انواع خاچاپوري را عرضه مي كنند و قيمت كمي دارد و يكي از محبوب ترين غذاهاي بهاره در گرجستان هست.

۵٫ خينكالي ( khinkali )

پس از خاچاپوري ، معروفترين غذاي گرجي خينكالي نام دارد. خينكالي در اصل خميرهاي بقچه اي مانندي است كه در وسط آن گوشت وجود دارد و بسيار لذيذ و خوشمزه است و همچنين طرفداران زيادي در گرجستان دارد ولي خوردن آن كمي مشكل است و بدين صورت خورده مي شود كه ابتدا بايد بوسيله دندان سوراخي در خمير بقچه اي ايجاد كنيد و كل آب موجود در آن را ميل كنيد سپس بقيه بقچه را نوش جان كنيد و معمولا با دست و بدون قاشق يا چنگال خورده مي شود.

۶٫ ايمرولي ( imeruli )

يمرولي نيز از انواع خاچاپوري و بسيار لذيذ و پرطرفدار است. ايمرولي معمولا به صورت گرد درست مي شود و مواد تشكيل دهنده آن عبارت است از : تخم مرغ – خمير آرد – ماست – پنير و كره و بسيار مقوي و انرژي زا است.

۷٫ متسوادي ( mtsvadi )

متسوادي يا همان ششليك از غذاهاي پرمصرف و محبوب گرجي هاست و اين را بدانيد كه گرجي ها در درست كردن ششليك در دنيا حرف اول را مي زنند بنابراين در صورت سفر به گرجستان خوردن غذاهاي گرجي از جمله : متسوادي را فراموش نكنيد. متسوادي در گرجي اينجوري تلفظ ميشه كه سه حرف اول ساكن است.

۸٫ چاناخي (chanakhi)

اين غذا كه كمي شبيه چاكاپولي هست با گوشت گوسفند پخته ميشه يه جور خوراك بره كه در قابلمه مسي طبخ ميشه.يه لايه بادمجان و بعد تكه هاي گوشت گوسفند، با سير و گوجه و پياز.

 

۹٫ شكمرولي (shkmeruli)

يه جور خوراك مرغ كه در منطقه راچا در گرجستان پخته ميشه اول مرغ سرخ ميشه بعد برش داده ميشه و سپس با سس سير و شير آغشته ميشه.

۱۰٫ خارچو (kharcho)

خارچو يه غذاي غني و دلچسب هستش كه به درد آب و هواي سرد ميخوره .اين يك نوع غذاي سوپي مي باشد .سوپ گوشت گاو (خارچو) يه غذاي سنتي گرجي، كه با گردو، برنج و پوره گيلاس و گشنيز خرد شده سرو ميشه و همچنين ميتوان به جاي گوشت گاو از گوشت گوسفند يا مرغ هم استفاده كرد و ادويه سوپ هم بستگي به منطقه اي داره كه در اون طبخ ميشه.

رستوران هاي گرجستان

سايه هاي متخي
سايه هاي متخي يك موزه-رستوران است كه با آثار هنري و مردم شناسي گرجستان تزئيين شده است. شما مي توانيد اتمسفر تفليس قديم را در اين رستوران تجربه كنيد. فضاي اين رستوران به منظور اجراي تئاتر «در سايه هاي متخي» طراحي شده است. اگر به دنبال چشيدن طعم واقعي غذاهاي گرجي هستيد، حتماً به اين رستوران برويد.

دزويلي ساخلي
دزويلي ساخلي يعني خانه قديمي. خانه قديمي در پاييندستِ رودخانه كورا قرار دارد و بسيار هم گران است، غذاهاي محلي سرتاسر گرجستان را در اين رستوران با بهترين كيفيت مي توان پيدا كرد، همچنين موسيقي گرجي و رقص محلي گاهي در هنگام صرف شام در محل رستوران اجرا مي شود.

تِرِمُك
ترمك رستوران يا يك كلبه دنج و كوچك به سبك روسي است. بليني و ماكاروني و به خصوص پنكيك هاي رستوران بسيار معروفند. پنكيك ها با قارچ، گوشت، خامه، پنير و ميوه عرضه مي شوند. اگر هم هوس غذاي روسي يا اكرايني داشتيد، اين رستوران انتخاب مناسبي است


برچسب: ، انواع غذاهاي گرجي، با ۱۰غذاي لذيذ گرجستان آشنا شويد، تور لحظه آخري اروپا، رژيم غذايي مردم كشور گرجستان، ليست غذاهاي گرجستان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۳۱:۰۶ توسط:faezeh موضوع:

موقعيت جغرافيايي گرجستان

موقعيت جغرافيايي گرجستان

كشور: گرجستانსაქართველოساكارتْوِلو
موقعيت جغرافيايي: آسياي غربي – اروپاي شرقي
مساحت: ۶۹۷۰۰ كيلومتر مربع
همسايگان: روسيه، تركيه، ارمنستان، جمهوري آذربايجان
شعار ملي: ძალაერთობაშიაنيرو در همبستگي است
سرود ملي: თავისუფლება آزادي
پايتخت و بزرگترين شهر: تفليس(به معناي جاي گرم، منسوب به چشمه‌هاي آب گرم تفليس)
زبان: گرجي (رسمي) ، روسي (رايج)
نوع حكومت: جمهوري دمكراتيك
جمعيت: ۴۶۳۰۸۴۱ نفر
واحد پولو برابري آن با ريال: لاري معادل ۷۰۰۰ ريال
نوع تقويم: ميلادي
پيش شماره: ۰۰۹۹۵
زمان محلي: نيم ساعت عقبتر از ايران

گرجستان (گرجي: საქართველო، تلفظ: ساكارتْوِلو) ايالتي در ناحيه قفقاز اوراسيا مي باشد كه پايتخت آن شهر تفليس است. اين كشور، واقع در خط اتصال اروپاي شرقي و آسياي غربي، از شمال با فدراسيون روسيه، از شرق با جمهوري آذربايجان، از جنوب با ارمنستان، و از جنوب غربي با تركيه هم مرز است و در غرب هم با درياي سياه هم مرز است. گرجستان ، قلمرويي به اندازه ۶۹۷۰۰ كيلومتر مربع را پوشش مي دهد و جمعيت آن حدود ۴۹۸۰ ميليون نفر است. تاريخچه گرجستان را مي توان به قلمروهاي كهن كولچيس و ايبري ارتباط داد و اين كشور از اولين كشورهايي بود كه در قرن چهارم به مسيحيت روي آورد. گرجستان در دوره سلطنت پادشاه ديويد و ملكه تامار در قرون ۱۱ و ۱۲ به اوج قدرت سياسي و اقتصادي خود دست يافت. در آغاز قرن نوزدهم، گرجستان به امپراطوري روسيه پيوست. پس از دوره كوتاهي از استقلال، همراه با انقلاب روسيه در سال ۱۹۱۷، گرجستان در سال ۱۹۲۱ تحت هجوم ارتش بولشويك قرار گرفت و در سال ۱۹۲۲ به اتحاد جماهير شوروي ملحق شد .

پايتخت اين كشور شهر تفليس مي باشد. نام شهر تفليس درواقع يك كلمه قفقازي به معني گرم است كه به علت وجود چشمه هاي فراوان آب گرم اين منطقه به اين نام ناميده شده، اگر چه شهر تفليس حدود ۲۹بار ويران و مجدد بازسازي شده، اما تركيب قديمي شهر با خيابانهاي سنگفرش باريك و مارپيچ، بالكونهاي با سبك قديمي و كليساهاي باستاني تا حدود زيادي دست نخورده باقي مانده. در بخش هايي از شهر كه به تفليس قديم معروف است، آثاري از معماري اسلامي و خاورميانه اي را مي توان مشاهده كرد.

تقسيمات كشوري

جمهوري گرجستان شامل دو جمهوري خودمختار آبخازيا (در شمال غرب) و اوستياي جنوبي (در شمال شرق) است. جمهوري خودمختار پيشين آجاريا در جنوب غرب كشور نيز در سال ۱۳۸۳به استان تبديل شد. گرجستان به ۶۵ناحيه و مناطق روستايي تقسيم مي‌شود و داراي ۱۳شهر و چندين شهرك است كه شامل شهرهاي تفليس، كوتائيسي، گوري، چياتورا، روستاوي، پوتي، تقيبولي، زوگديدي، تسقالتوبو، سوخومي، تقوارچلي، گاگرا، باتومي، و ۳۷شهر كوچك، ۶۱ مركز روستايي و ۴۵۰روستا است.

نام

نام بين‌المللي گرجستان، جرجيا (Georgia) مي‌باشد كه در بيشتر جهان به اين نام خوانده مي‌شود. البته در كشورهاي داراي زبان‌هاي ايراني و تركي با همان نام “گرجستان” خوانده مي‌شود. همچنين گرجستان به زبان روسي “گروزيا” (Грузия) ناميده مي‌شود. البته جرجيا (Georgia) نام يكي از بزرگترين و زيباترين ايالات آمريكا است كه مركز آن آتلانتا مي‌باشد. همچنين جرجيا به عنوان يك نام لاتين در بين دختران و پسران اروپايي و آمريكايي استفاده مي‌شود و نام گرج يا گرجي نيز در زنان ايراني به چشم مي‌خورد

جغرافيا

طبيعت گرجستان گوناگون است: اين جمهوري با نواحي ناهموار مشخص مي‌شود ، عمدتاً كوهستاني و بيش از ۸۰ ٪ قلمرو اين سرزمين را كوهستان‌ها و تپه ماهورها پوشانده‌است؛ بلندترين قله اين كشور با بلندي ۵۲۰۰متر بر فراز كوه شخارا قرار دارد. گرجستان غربي داراي اقليم مرطوب جنب مداري است، در حالي كه در گرجستان شرقي خشك يا معتدل مرطوب است. منابع طبيعي جمهوري شامل زغال سنگ، نفت، منگنز، فلزات غيرآهني و معادن غيرفلزي است. از آب رودخانه‌هاي گرجستان در توليد برق و آبياري زمين هاي كشاورزي نيز استفاده مي‌شود. فعاليت‌هاي عادي مربوط به زلزله در نواحي داراي ساختار آتشفشاني در گرجستان جنوبي آشكار شده‌است.برخلاف كليات عمومي كوه شناسي، قسمت گرجستان قفقاز بزرگ، در مطابقت با زمين شناسي و ساختار اصلي ناهمواري، به سه قسمت غربي، مركزي و شرقي تقسيم شده‌است

آب و هوا

تنوع آب و هوايي واقعا در اين كشورشگفت انگيز است. رشته كوههاي ميان مرز گرجستان و روسيه همچون سدي در برابر سرماي وحشتناك روسيه است. سرزمين گرجستان از نظر اقليمي منحصر به فرد است، يعني هر چهار فصل سال ديده مي‌شود به طوري كه در يك زمان در كناره‌هاي درياي سياه هواي تابستاني در ميان نخل‌هاي بلند و هميشه سبز حكم فرماست؛ در تپه ماهورهاي پايكوهي، رويش علف‌هاي تازه و گل‌هاي بهاري، همچنين در كوهستان، مه غليظ همچون ابري كه با ريزش برف و باران همراه‌است وجود دارد.اما قلل قفقاز بزرگ همچون كازبگي و ساير كوه‌ها، از برف ضخيم پوشيده شده‌اند. در مجموع آب و هواي گرجستان تابعي است از موقعيت جغرافيايي اين سرزمين، توده‌هاي هواي اشباع شده از بخارات آب درياي سياه از سمت غرب وارد دالان قفقاز و در گرجستان غربي باعث بارندگي متناوب مي‌شود و با از دست دادن نسبتي رطوبت از رشته كوه‌هاي سورامي، مسختي و ارسياني وارد گرجستان شرقي مي‌شود.شايد به همين دليل است كه گرجستان شرقي بارندگي كمتري را دريافت مي‌كند و آب و هواي آن خشك تر است

پوشش گياهي

طبق برآوردها، حدود ۴۰۰۰ گونه گياهي در گرجستان يافت مي‌شود. جنگل‌ها، مهمترين ذخاير گياهي گرجستان را دارا هستند كه حدود يك سوم از قلمرو كشور را در بر مي‌گيرند.

ناحيه بندي عمودي به روشني با گرجستان كوهستاني مشخص مي‌شود. پوشش گياهي گرجستان شرقي متفاوت با گرجستان غربي است. پوشش گياهي گرم و مرطوب گرجستان غربي فراوان و گوناگون است.

پوشش سبز زمين‌هاي پست كولخيس و تپه‌هاي پايكوهي گرجستان غربي بسيار غني است. جنگل‌هاي درختان بارونده در خاك‌هاي باتلاقي كولخيس رشد كرده‌اند. گونه‌هاي متعددي از بلوط (ايمرتياتي، ايبريايي، هارتويس) راش، شاه بلوط، ممرز و توسكا متناوبا با افرا، خرمالو، زبان گنجشك، زيرفون، گلابي، سيب و راش شرقي جايگزين مي‌شود.

چمنزارهاي كوتاه آلپي و گونه‌هاي فرش مانند، بلندي‌ها از ۲۳۰۰-۲۴۰۰ تا ۲۹۰۰-۳۰۰۰ متري از سطح دريا، پوشش گياهي غالب را تشكيل مي‌دهند. در اين جا گياهان كوتاه با گل‌هاي درشت و زيبا (جنتياناي زرد، علف خُنازير، شقايق قفقازي و…) مي‌رويند. در بالاي ناحيهٔ آلپي، كوهستان‌ها عاري از پوشش گياهي ممتد است.

زبان

زبان گرجي زبان رسمي و رايج مردم گرجستان است كه بيشترين متكلمان را در بين زبان‌هاي قفقازي داراست. زبان گرجي در شمار زبان‌هاي قفقازي است و زبان‌هاي قفقازي به آن دسته از زبان‌ها گفته مي‌شود كه در منطقهٔ قفقاز بين درياي سياه و درياي خزر با آن ارتباط برقرار مي‌شود. در حدود ۳۰ تا ۴۰ زبان در اين منطقهٔ جغرافيايي وجود دارد و همين تنوع زباني در منطقه‌اي به اين كوچكي امر قابل ملاحظه‌اي است.

در دي ۱۳۷۰ (دسامبر ۱۹۹۱) گرجستان از شوروي استقلال يافت و زبان گرجي زبان رسمي كشور شد

اديان و مذاهب

بر اساس آمار سال ۲۰۰۲ ميلادي، اكثر مردم گرجستان، (حدوداً ۷۰٪)، مسيحي بوده و پيرو كليساي ارتودوكس گرجستان هستند (مسيحي ارتودوكس گرجي). بعد از ارتودوكس‌هاي گرجي، اسلام در گرجستان به عنوان بزرگترين اقليت ديني اين كشور محسوب مي‌شود. جمعيت مسلمانان را آذربايجاني‌هاي گرجستان و ديگر اقوام ساكن در اين كشور از جمله آجاريا تشكيل مي‌دهند.روس‌هاي ساكن گرجستان، از ديگر اقليت‌هاي اين كشور هستند كه جمعيت ارتودوكس روس آن را تشكيل مي‌دهند. و همچنين ارامنه آپوستوليك و ژرمن‌هاي پروتستان.


برچسب: ، تور تفليس، موقعيت جغرافيايي گرجستان، نقشه گرجستان، هتل هاي گرجستان، همه چيز در مورد كشور گرجستان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۲۹:۲۵ توسط:faezeh موضوع:

آداب و رسوم مردم گرجستان

آداب و رسوم مردم گرجستان

مردم

جمعيت گرجستان در سال ۱۳۸۷، ۰۰۰/۶۳۰/۴ تن بوده است، كه ۸/۸۳ درصد آنان از نژاد گرجي بوده اند كه به زبان گرجي صحبت مي‌كنند، اين زبان داراي خط ويژه خود مي‌باشد. ساير نژادهاي ساكن در گرجستان؛ آذري،روسي، آبخازي، و اوستيايي هستند.

رقص گرجي

از سري رقص‌هاي فولكلوريك مردم گرجستان است كه از نسلي به نسل بعدي منتقل و در اين پروسه توسعه و شكل گرفته‌است و در ميان رقص‌هاي فولكلوريك جهان جايگاهي ويژه دارد.

ويژگي رقص گرجي را فقط يك گرجي مي‌تواند به نمايش بگذارد و اگر توسط مليتي ديگر اجرا شود حركتهاي وي مكانيكي خواهد بود. رقص فولكلوريك گرجي رقصي است نفس گير و پر شكوه و نشان دهنده تاريخ زنده قرنها هنر، فرهنگ و رسوم گرجي است.

رقص فولكلور گرجي چندان در دنيا مشهور نيست ولي شكوه و زيبايي آن با يكبار ديدن فراموش نشدني خواهد بود. در طول تاريخ، رقص گرجي گروههاي بسياري را از حرفه‌اي تا آماتور تجربه كرده‌است كه هر يك به طريقي جهان را با زيبايي خود هيپنوتيزم كرده‌اند. لباسهاي زيبا هنر و تاريخ را در يك هارموني در هم مي‌آمي‌زد و اين همه با هم با حركات موزن و منظم در بيننده اثري مهيب مي‌گذارد.

ويژگي اصلي رقص گرجي اين است كه هر رقص نوع زندگي هر منطقه را كه برخاسته از آن است مجسم مي‌كند و اين دليل منحصر بفرد بودن و گوناگوني رقص گرجي را مي‌رساند. رقص كوهستاني مانند خووسورولي، قزبگي و يا متيورولي بشدت از رقص‌هاي به اصطلاح دره‌اي مثل آچارولي و دورولي متمايز مي‌شوند. لباس‌ها و پوشش‌ها براي هر رقص متفاوت است و نشانگر لباس‌هاي سنتي و تاريخي مي‌باشد.

مهمان نوازي گرم از خصوصيات مردم اين كشور است.

مقام و منزلت اجتماعي

جامعه گرجستان داراي سلسله مراتب است.

به هنگام معرفي، ابتدا افراد مسن كه جايگاه خاصي دارند معرفي مي شوند.

بزرگ خاندان مسئوليت تصميم گيري مسائل تجاري يا خانوادگي را بر عهده دارد.

رسم ملاقات در گرجستان

در ملاقات اوليه، در حالي كه با طرف مقابل دست مي دهيد بگوييد «گام جوبا» ، يعني سلام.

تنها نزديكان يكديگر را با اسم كوچك صدا مي زنند.

آداب و رسوم هديه دادن

همانند بيشتر اروپايي ها، كادوها در جشن تولد و سالروز ميلاد مسيح داده مي شود.

لازم نيست كادو گران قيمت باشد.

به هنگام دعوت شدن به منزل يك گرجستاني، با خود گل يا شكلات ببريد.

در صورت دادن گل، تعداد آن ها عدد فرد باشد. زيرا گل به تعداد زوج در مراسم تدفين كاربرد دارد.

آداب غذا خوردن

عموما با آرامش و بدون هيچ عجله اي غذا مي خورند.

غذا خوردن بهانه اي است براي لذت بردن از كنار يكديگر بودن.

ميزبان به راحت بودن، رضايت و پذيرايي مناسب از مهمان توجه خاصي دارد.

در صورت امكان تمام غذاي موجود در سفره را بچشيد.

به مهمان حداقل سه بار غذا تعارف مي شود و در صورتي كه هر بار غذا بكشد، ميزبان خوشحال خواهد شد.

نبايد غذا در بشقاب باقي بماند.

آداب و رسوم ازدواج كشور گرجستان

اكثر زوجهاي گرجي براي شروع زندگي تنها به مراسم مذهبي اكتفا ميكنند و از ثبت رسمي ازدواج خود داري ميكنند.

مردم گرجستان براي شروع يك زندگي مشترك تنها مراسم مذهبي را بجا مي آورند و ازدواج خود را در محضر ثبت نمي كنند. بنظر ميرسد كه در گرجستان قباله ازدواج كاربردي ندارد و مادران گرجي علاقه اي ندارند كه عقدنامه دخترشان را در صندوقچه اي محفوظ كنند. مهمترين كاربرد قباله ازدواج هنگامي است كه زوجها تصميم ميگيرند به زندگي مشترك خود خاتمه بدهند اينجاست كه زوج بي تفاهم براي تقسيم مال و اموال خود بايد به دادگاه رجوع كنند. حقوقدانان به زوجهاي جوان توصيه ميكنند كه ازدواج خود را ثبت كنند تا هنگام جدايي به مشكلات قانوني برنخورند. اين توصيه حقوقدانها بر جوانان موثر نيست.

مردم گرجستان ميگويند زمان شروع زندگي مشترك تصور طلاق و جدايي برايشان ممكن نيست. بهرحال طلاق واقعيت تلخي است كه در هر جامعه اي و از جمله در گرجستان نيز وجود دارد.آمارهاي رسمي نشان ميدهند كه موارد طلاق در جامعه امروز گرجستان نسبت به ده سال پيش دو برابر شده است. بيشتر طلاقها مربوط به افرادي ميشود كه در سن كمتر از بيست سال ازدواج ميكنند.

بر اساس آمارهاي رسمي بيشتر ازدواجها در گرجستان در سنين ۲۰ تا ۲۵ سال تحقق ميباد. بعبارت ديگر بيشتر افراد در سنين دانشجويي ازدواج ميكنند.ازدواج در سن بالاي سي سال در گرجستان پديده اي نادر است.

مذهب مردم گرجستان

غالب دين رايج در اين كشور ، دين مسيحيت و شاخه ارتدكس مي باشد.طبق آماري كه در سال ۲۰۰۲ گرفته شده است ، حدود ۷۰ درصد مردم گرجستان داراي دين و مذهب مسيحيت ارتدكسي هستند كه پيرو كليساي ارتدكسي گرجستان مي باشند و در واقع دين رسمي اين كشور همين مسيحيت مي باشد. بعد از مسيحيت ، در گرجستان دين اسلام بزرگترين اقليت مذهبي مي باشد كه اين جمعيت مسلمان را بطور غالب از آذربايجاني هاي گرجستان و ساير اقوام در اين كشور من جمله آجاريا متشكل مي گردد.

بعد از مسلمانان ، جمعيت ارتدكسي روسي و البته بعد آن ارامنه ، ژرمن هاي پروتستاني و آپوستوليك ها از ديگر اقليت ها مذهبي در كشور گرجستان مي باشند.

هنر مردم گرجستان

مسلما آنچه كه بايد از اين فرهنگ غني در كشور گرجستان انتظار داشت ، دارا بودن پشتوانه هنري قوي مردم گرجستان در زمينه هاي مختلف هنري است كه مشهورتزين اين شاخه ها ادبيات ، خطاطي و خوشنويسي ، تئاترو سينما ، موسيقي مخصوص به خود و همچنين رقص هاي سنتي و بسيار ويژه خود.

خط گرجي يكي از ۱۶ سيستم نوشتاري در جهان است كه بسيار ديرينه است و همچنين هنر خوشنويسي در اين كشور قدمتي ديرينه و جندين قرنه دارد و همچنين ادبيات اين كشور داراي قدمت ۲۵۰۰ ساله است كه به پيش از ميلاد مسيح باز مي گردد.


برچسب: ، آشنايي با فرهنگ مردم گرجستان، تور اروپا نوروز95، تورگرجستان7 شب و8 روز، درباره مردم گرجستان و نكات جالب آن، پوشش مردم گرجستان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۲۸:۱۹ توسط:faezeh موضوع:

سوغات گرجستان

سوغات گرجستان

گرجستان با مركزيت تفليس بين درياي مازندران و درياي سياه در دو قاره اروپا و آسيا قرار دارد. اين كشور كه سالهاي دور بخشي از خاك ايران بود اكنون در شمال ايران، بدون هيچ مرز مشترك با آن در همسايگي آذربايجان و روسيه است. مردم آن مسيحي ارتدوكس و پيرو كليساي ارتدوكس گرجي هستند. زبان رسمي آنها گرجي است كه با الفباي گرجي نوشته مي‌شود.

اين كشور مثل ايران با توجه به موقعيت مكانيش چهار فصل سال را در خود جاي داده است. نزديكي آن با ايران، تشابه فرهنگي و از همه مهمتر زيباييهاي طبيعي از عوامل ترغيب كننده ايرانيان براي سفر به اين كشور است.
پيشنهادهايي براي خريد سوغات گرجستان

سوغاتي بخشي جانبي، لذتبخش و جدانشدني از سفر است و گاه انتخاب و خريد آن براي مسافر تبديل به دغدغه مي‌شود. گرجستان هم مانند هر منطقه گردش‌پذير، جاذبه‌هاي طبيعي، بناهاي تاريخي و هنري، خوراكيهاي خوشمزه و… براي جذب توريست دارد.

در بازار دستفروشان گرجستان انواع صنايع دست‌ساز چون مجسمه‌هاي چوبي و فلزي، ظروف ساخته شده از شاخ حيوانات، جواهرات زينتي و فرش و گليم دست‌باف با نقشهاي خاص گرجستان و رنگهاي چشم‌نواز و خيره‌كننده پيدا مي‌شود. اما در اين ميان چند نمونه از صنايع دستي وجود دارد كه بيشتر از بقيه مورد توجه گردشگران قرار مي‌گيرد و بيشتر به عنوان سوغات گرجستان خريداري مي شود.

كنتسي جام شراب گرجستاني* جواهرات لعاب‌ ديده يكي از آن صنايع دستي است كه در گرجستان شهرت دارد و به عنوان سوغات استفاده مي‌شود. اكثر فروشگاه‌هاي سوغاتي در گرجستان جواهراتي از اين نوع چون انگشتر، گردنبند، گوشواره، دستبند و… را مي‌فروشند.

در بازار گرجستان مي‌توان اين جواهرات را با قيمتهاي متفاوتي ديد؛ آنهايي كه قيمت پايين دارند اكثرا ساخت صنعتي و توليد انبوه هستند اما در مقايسه با نوع گران قيمتش از نظر زيبايي چيزي كم ندارد.

* كنسي Kantsi يكي از سوغاتهاي سنتي و خاص گرجستان است. جام شرابي است ساخته شده از شاخ حيواناتي چون قوچ، بز يا گاو نر كه انتهاي تيز آن با نقره يا فلز بسته شده است. پيشتر در گرجستان از آن براي نوشيدن شراب استفاده مي‌شد و اكنون تبديل به جسم زينتي شده كه گردشگران به عنوان سوغات گرجستان آن را تهيه مي‌كنند.

كلاه پاپاخي شما را در برابر سرماي سخت حفظ مي كند* شراب گرجستان به دليل موقعيت جغرافيايي اين كشور و دارا بودن درههاي حاصلخيرِ مناسب كاشت انگور، در جهان از جايگاه ممتازي برخوردار است.

* پاپاخي Papakhi، اصل آن از ميان تركها بيرون آمده؛ كلاهي است پشمالو كه هر كدام از مردم سرزمينهاي ارمنستان، آذربايجان، چچن و روسيه با نام خاصي از آن استفاده مي‌كنند. مردم انگليس نيز آن را با نام آستراخان مي‌شناسند.

اكثر مردمان قفقازي در گرجستان اين كلاه را مي‌پوشند و اغلب در مناطق كوهستاني از آن استفاده مي‌كنند. جنس اين كلاه از پوست ناپيراسته گوسفند است كه پشم آن قسمت بيروني كلاه را تشكيل مي‌دهد.
روميزي و تكا، نمادهايي از گرجستان
روميزي سنتي آبي سوغات گرجستان

براي ديدن سايز بزرگتر روي عكس كليك كنيد

از بين تمام سوغاتي‌هاي گرجستان روميزيهاي آبي‌رنگ و توليدات نمدي بيشترين طرفدار را ميان گردشگران دارد. ساخت روميزيهاي آبي‌رنگ حداقل به ۱۲۰۰ سال پيش برمي‌گردد. همين امر يكي از دلايل رو به فراموشي رفتن توليد اين كالا بود. حدود ۲۰۰ مدل از روميزيهاي نفيس و قديمي ارزشمند را مي‌توانيد در موزه ملي هنر تفليس مشاهده كنيد. در حال حاضر اين روميزيها به صورت انبوه و صنعتي و با قيمتي بسيار پايينتر توليد و به فروش مي‌رسد.

تكا از جنس نمد سوغات گرجستانتِكا Teka يكي ديگر از دست‌سازهاي مورد پسند گردشگران گرجستان است. تكا پشم ريسيده گوسفند به صورت نمد است. از آن فرش، روسري و شال، كت و عبا، دمپايي و… مناسب روزهاي سرد درست مي‌كنند. در رنگ‌آميزي اين نمدها از رنگهاي طبيعي و مصنوعي استفاده مي شود. اين توليدات نمدي بيشتر در مناطق Tusheti، Kakheti، Khevi و Javakheti گرجستان تهيه مي‌شود.

اين روزها تكا كمتر با دست و به شيوه سنتي توليد مي‌شود، پيشرفت تكنولوژي توليد آن را بيشتر به سمت صنعتي برده است. اگر دنبال جنس خوب و اصيل از اجناس نمدي هستيد حتما بايد از يك كاربلد حرفه‌اي كمك بگيريد.
تجربه سفري به يادماندني به گرجستان

گرجستان در شمال ايران، يكي از مقاصدي خاصي است كه پس از ناامني‌هاي تركيه، بيش از پيش مورد استقبال مسافران ايراني قرار گرفت. گرجستان شهرهاي زيباي زيادي دارد اما در حال حاضر بيشتر شهرهاي تفليس و باتومي پذيراي تورهاي ايراني است.


برچسب: ، از گرجستان چه مي توان خريد؟، سوغاتي و غذاهاي گرجستان، صنايع دستي كشور گرجستان، موقعيت جغرافيايي گرجستان، پوشش مردم گرجستان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۲۶:۴۴ توسط:faezeh موضوع:

جاذبه هاي گردشگري گرجستان

جاذبه هاي گردشگري گرجستان

 

 

گرجستان كشوري است در شرق درياي سياه و يكي از ديدني ترين و زيباترين مناطق جهان محسوب مي شود و پايتخت آن شهر تفليس است اين كشور در منطقه اوراسيا قرار دارد كه مرز ميان اروپا و آسيا است و كشور گرجستان، كوهستاني و پرباران است. بيشتر شهروندان آن مسيحي هستند و ۸۴ درصد آنان از نژاد گرجي دارند و به زبان گرجي سخن مي‌گويند. اين زبان خط ويژه خود را دارد و جاذبه هاي گردشگري زيادي در اين كشور نهفته است كه تور گرجستان در نظر دارد در اين قسمت شما را با جاذبه هاي گردشگري كشور گرجستان آشنا سازد.


۱) نارين قلعه تفليس

اين قلعه را در گرجستان با نام ناريكا (Narikala) ميشناسند كه به معناي قلعه كوچك ميباشد و اين قلعه يكي از قديميترين بناها و ديدنيهاي تفليس گرجستان ميباشد.اين قلعه در قرن ۴ تحت عنوان قلعه انتقام بنا نهاده شده است و بعدها توسط خاندان بني اميه در قرن ۷ و بين سالهاي ۱۰۸۹-۱۱۲۵ بدست شاه ديويد سازنده (شاه گرجي) توسعه يافته است.قلعه ناريكا بر فراز تپه اي كه ناظر بر شهر تفليس و رودخانه كورا ميباشد و بين حمامهاي گوگردي و باغ بوتانيك تفليس قرار دارد. در حياط پاييني قلعه نيز كليساي سنت نيكلاس واقع شده است.بناي كنوني قلعه كه هم اكنون قابل مشاهده است بين قرون ۱۶ و ۱۷ ميلادي تجديد بنا شده است كه در سال ۱۸۲۷ بدليل زلزله قسمت اصلي ديواره هاي قلعه آسيب ديد.


۲) ساحل سحر آميز باتومي

در نزديكي بندر باتومي منطقه اي قرار دارد به نام اوركي و گرگولتي كه به آن ساحل، ساحل سحر آميز (Beach magic) يا ساحل مغناطيسي گفته مي شود . باور بر اين است كه شنا كردن در اين منطقه و آفتاب گرفتن بر روي شن هاي ساحلي منجر به درمان بيماريهاي مفصلي و رلكسيشن در شخص مي شود. بر اساس تحقيقات دانشگاه اوركي گرجستان تركيبات ماسه هاي ساحل اين منطقه حاوي مواد معدني ويژه اي مي باشد كه اثرات درماني آن در مورد بيماريهاي قلبي ، عروقي و عصبي به اثبات رسيده است. بر اساس اين مطالعات تنها دو منطقه در جهان شناخته شده است كه چنين خواصي در آن وجود دارد. چند روز استراحت و تفريح در اين منطقه ميتواند عامل درمان يا پيشگيري از بسياري بيماريها باشد.كوهستان هاي گرجستان سرچشمه رودهاي متعددي مي باشد و عبور رودخانه از شهرها و و روستاهاي اين كشور سيماي آنها را ديدني تر ساخته است.


۳) باغ گياه شناسي باتومي

باغ گياه شناسي (Botanical Garden) در ۱۰ كيلومتري شمال بندر باتومي در منطقه اي به نام دماغه سبز واقع شده و ۱۱۱ هكتار وسعت دارد. اين باغ ۵۰۰۰گونه ي گياهي دارد كه ۱۲۰۰ گونه ي آن رز است. اداره ي آن اينك با آكادمي علوم گرجستان است. بخش هاي مهم باغ: غرب آسيا، زلاند نو، آمريكاي جنوبي، هيماليا، مكزيك، استراليا، مديترانه، قفقاز، پارك ساحلي، باغ رز. گونه هاي گياهي كشور هاي مختلف در كنار يكديگر در اين باغ كه همچون بهشتي از گلها و درختان سر به فلك كشيده مي باشد ، روييده اند و اين به خوبي بيانگر معتدل بودن آب و هوا ، حاصلخيزي و مقدار بارندگي زياد در اين شهر ساحلي مي باشد.


۴) كوه مقدس تفليس

كوه مقدس (Holy Mountain) يا متاتسميندا تپه‌اي بلند است كه بخش مركزي تا غرب شهر تفليس را فرا گرفته و دكل تلويزيون به طول ٢١٠ متر هم بر روي آن قرار دارد و يكي از برترين ديدنيهاي تفليس گرجستان و جاذبه هاي گردشگري گرجستان است. بالاي تپه، پارك متاتسميندا قرار دارد. يك پارك مجهز و تفريحي با مساحت يك كيلومتر مربع كه بلندترين رولر كستر-قطارهاي شهربازي كه با سرعت زياد و روي مسير مارپيچ حركت مي‌كنند را با طول شصت متر، مي‌توانيد در آن ببينيد و اين پارك مرتفعترين پارك شهر تفليس و يكي از بزرگترين و جذابترين پاركهاييست كه هر روزه بيشترين تعداد بازديدكننده را به خود جلب ميكند. اين پارك در ارتفاع ۸۰۰ متري سطح دريا واقع است در حاليكه خود شهر در ارتفاع متوسط ۴۳۰ متري قرار گرفته است. اين مكان در فاصله تقريبي ۷٫۵ كيلومتري از مركز شهر واقع بوده و مسير آنرا با سواري در عرض ۱۵ دقيقه ميتوان طي نمود. البته كوتاهترين مسير براي رسيدن به اين پارك استفاده از تله كابين و يا قطار ريلي مخصوص اين پارك است .


۵) موزه هاي تفليس

در دوران شوروي سابق تفليس جزو ۴ شهر برتر از نظر موزه ها در كل اتحاد شوروي محسوب مي شد. از موزه هاي معروف اين شهر مي توان موزه هنرهاي زيبا (Shalva Amiranashvili Museum of Fine Arts) را نام برد كه در آن آثار نقاشان ايراني مربوط به قرن هجدهم را نيز مي توان مشاهده كرد. موزه جاناشيا (Janashia Museum of Georgia) هم مربوط به آثار هنري دوران اوليه مسيحيت در گرجستان است. موزه تاريخ تفليس The Tbilisi History Museum محل مناسبي است براي علاقه مندان به تاريخ اين شهر. موزه باستان شناسي تفليس (The Tbilisi Archaeological Museum) كه در سال ۱۹۸۸ توسط باستانشناس گرجي، رستم آرامشويلي بنا شده است، مربوط به آثار حفاري هاي انجام شده در اطراف شهر تفليس است و برخي از قديمي ترين اشياء برنزي جهان در اين موزه نگهداري مي شوند. موزه استالين در شهر گوري، زادگاه استالين واقع شده است و شامل عكس ها، مكاتبات و اسناد مربوط به آن دوران، خانه زادگاه و زندگي تا ۴ سالگيش و قطار مخصوص وي مي باشد. بازديد از اين موزه شما را با بخشي از تاريخ قرن بيستم آشنا مي كند. اين شهر داراي قلعه چشمه و كليساي قديمي مي باشد.

 

۶) حمام هاي سولفور

حمام هاي گوگردي در محله اي قرار دارند به نام آبانتوباني Abantubani كه بخشي از منطقه تفليس قديم است. آب گرم اين حمام ها مستقيماً از چشمه هاي آبگرم تأمين مي شود. هزينه استفاده از حمام هاي عمومي از ۲ لاري به بالا و هزينه استفاده از حمام نمره يا همان كابين اختصاصي ۱۵ تا ۸۰ لاري براي يك ساعت مي باشد. هزينه ماساژ جداگانه است كه در صورت درخواست ماساژور در نظر گرفته مي شود. ماساژ در اين حمام ها بيشتر به شستن شباهت دارد. نوشيدني هاي مختلف نيز به قيمت معمول در اين حمام ها عرضه مي شوند.

از قديم الايام چشمه هاي آب گرم يكي از بهترين منابعي بوده اند كه مردم از آن ها براي آب تني و چه بسا براي رفع بيماري هايشان استفاده مي كرده اند، به طوري كه در هر كشور چند مورد از اين چشمه هاي درماني وجود داشته باشد. چشمه هاي گوگردي هم كه گاهي از آن ها آب گرم بيرون مي آيد، يكي از اين منابع به حساب مي آيد.در تفليس گرجستان بسياري از افراد از حمام هاي گوگردي استفاده مي كرده اند كه هنوز هم كه هنوز است اين حمام ها به قوت خود باقي اند. حمام سولفور يكي از همين حمام هاي آب گرم است كه هم اكنون هم به صورت حمام آب گرم و جاذبه هاي توريستي گرجستان مورد توجه بسياري از مسافرين است.


برچسب: ، تابستاني جذاب و ديدني در گرجستان، جاذبه-هاي گردشگري كشور، مراكز خريد باتومي، هتل هاي گرجستان، همه چيز در مورد كشور گرجستان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۲۴:۵۳ توسط:faezeh موضوع:

مراكز خريد تفليس گرجستان

مراكز خريد تفليس

پس از اتفاقات اخير و درگيري ها و ناامني هاي به وجود آمده در كشور تركيه، بسياري از گردشگران ايراني كه قصد سفر به استانبول و ساير شهرهاي تركيه را داشتند، مقصد خود را تغيير دادند و به سراغ ديگر كشورهاي منطقه رفته اند. به گونه اي كه بر طبق آمار و ارقام تنها در تابستان گذشته، بازديدكنندگان ايراني كشوري مانند گرجستان رشدي ۳۰۰ درصدي داشته اند. اين رشد و توجه بي سابقه ايراني ها به كشور گرجستان باعث شد تا كارناوال بر آن شود تا به معرفي جاذبه هاي پايتخت كشور گرجستان، تفليس و ديگر شهرهاي اين كشور بپردازد.

يكي از محبوب ترين تفريحات و فعاليت هاي مسافران به خصوص خانم ها در حين سفر به يك شهر، خريد سوغاتي و محصولات متنوع و گردش در مناطق تجاري است. گرچه تفليس پايتخت كشور گرجستان است، اما آن قدرها وسيع نيست و گزينه هاي چنداني پيش روي شما نيست. با اين حال ترتيبي داده ايم تا بتوانيد به خوبي مراكز تجاري و بازارهاي تفليس را بشناسيد و بتوانيد بر اساس علايق خود برنامه خود را بچينيد. در ليست پيش رو تركيبي از گزينه هاي مختلف براي شما معرفي شده است كه به ترتيب محبوبيت و اهميت آمده اند.

مراكز خريد تفليس
۱- تفليس مال |Tbilisi Mall

تفليس مال يكي از بزرگ ترين مراكز خريد شهر تفليس، پايتخت گرجستان است كه در انتهاي غربي شهر و خارج از آن قرار گرفته است. در واقع براي رسيدن به تفليس مال بايد وارد جاده تفليس باتومي شويد و تا كيلومتر شانزدهم پيش رويد. مركز خريد تفليس مال با ۱۰۸ مغازه از برندهاي معروف، ۲۵ كيوسك، ۶ كافه، ۲۷۰۰ جاپارك، ۱۵,۰۰۰ متر مربع هايپرماركت و ۱۰۰۰ متر مربع فضاي تفريحي قطعا اولين انتخاب شما در تفليس براي گردش و خريد است. در اين مجموعه به روز و شيك، علاوه بر نمايندگي هاي معتبر پوشاك، مجموعه هاي تفريحي چون سينما، رستوران و هايپرماركت كارفور نيز به چشم مي خورند. اين مركز خريد همچنين پاركينگ رايگان دارد. طراحي داخلي و سبز تفليس مال بسته به فصل ها متغير است، يعني از گياهان و گل هاي متناسب فصل براي زيباسازي درون مركز خريد استفاده مي شود.كارفور هايپرماركتي زنجيره اي با قيمت هاي متوسط و بسيار مناسب است كه مي توانيد اجناس خوراكي، پوشاك معمولي و لوازم خانه مورد نياز خود را از آن تهيه كنيد.
۲- ايست پوينت | East Point

تنها با ۱۲ دقيقه رانندگي از مركز شهر به مركز خريد مدرن و به روز ايست پوينت خواهيد رسيد. جدا از ۱۵۰ مغازه با برندهاي بين المللي و معروف، مي توانيد با طيفي از گزينه هاي تفريحي و متنوع براي كودكان و بزرگسالان رو به رو شويد. از جمله اين تفريحات مي توان به بولينگ، سينما سه بعدي، مغازه هاي معروف اسباب بازي، باشگاه كودكان، رستوران ها و كافه هاو هايپرماركت بزرگ كارفور است. از جمله برندهاي معروف پوشاك اين مركز خريد مي توان به گلوريا جينز، كوتون، ال سي واكيكي، منگو و زارا اشاره كرد. از جمله برندهاي رستوران هاي زنجيره اي نيز مي توان مك دونالد و وندي را نام برد.همان طور كه قبلا اشاره شد، كارفور هايپرماركتي زنجيره اي با قيمت هاي متوسط و بسيار مناسب است كه مي توانيد اجناس خوراكي، پوشاك معمولي و لوازم خانه مورد نياز خود را از آن تهيه كنيد.

۳- دراي بريج ماركت | Dry Bridge Market

دراي بريج، از آن روز بازارهاي شلوغ و دوست داشتي است كه در تمام هفته مي توانيد به آن مراجعه كنيد. انواع و اقسام سوغاتي هاي محلي و دست ساز، انواع و اقسام جواهرات، ظروف نقره اي، شيشه اي، انواع خنجر و حتي يادگاري هايي از جمهوري شوروي مي توانيد در اين بازار بيابيد. بهترين زمان براي مراجعه به روز بازار بريج ماركت، آخرهفته هاست. از ميدان آزادي تا اين بازار ۲۰ دقيقه پياده روي دارد.

۴- خيابان پكيني | Pekini Street

خيابان پكيني يك مركز خريد نيست، بلكه به سادگي خياباني در شهر تفليس است. در دو طرف اين خيابان، تعداد زيادي مغازه و نمايندگي برندهاي معروف را خواهيد ديد. هر نوع مغازه و فروشگاهي كه مي توانيد تصور كنيد را در خيابان پكيني خواهيد ديد. از جمله مغازه هاي قابل توجه اين خيابان نمايندگي دبنهامز بوده كه به تازگي افتتاح شده است. درست در كنار آن مغازه ريور آيلند ( River Island ) قرار دارد كه مجموعه متناسبي از لباس ها را ارائه مي دهد. اگر دنبال مغازه اي با قيمت هاي مناسبيد، فروشگاه «I Love Moda Lux» گزينه مناسبي براي شماست. از ديگر برندهاي معروف موجود در اين خيابان مي توان به پوما، كالينز، ريباك، لوتو، بنتون، منگو و گارفيلد اشاره كرد.

همچنين جواهرفروشي هاي برندي چون دلفوس و كارلا بيسي در خيابان پكيني وجود دارد. اگر دوست داشتيد در اين خيابان كمي تفريح خوشمزه داشته باشيد، بستني معروف لوكا پوراراي (Luca Polarae) را از دست ندهيد. همچنين فست فودهاي مك دونالد، تگزاس و نيويورك برگر نيز گزينه هاي خوشمزه پيش روي شما هستند.

۵- مركز خريد مراني | Shopping Gallery Merani

مركز خريد مراني، مجتمعي ۴ طبقه است كه در مركز شهر تفليس قرار دارد. با آن كه شايد كوچك به نظر برسد، اما نمايندگي بسياري از برندهاي معروف و بين المللي را در مراني خواهيد ديد. برندهايي چون: زارا، كوتون، ماسيما دوتي، باتا و … در اين مجتمع پيش روي شما قرار دارند. از ديگر امكانات مركز خريد مراني مي توان به وجود چندين رستوران، كافه و تراس اشاره كرد. همچين مي توانيد با مترو خود را به اين مركز خريد برسانيد.

۶- تفليس سنترال | Tbilisi Central

مركز خريد تفليس سنترال در ووكزالي قرار دارد كه به راحتي با اتوبوس هاي خط ۴۹ يا مترو مي توانيد خود را به آن جا برسانيد. در اين مركز خريد طيف متنوعي از پوشاك، كيف و كفش، لوازم ديجيتال، انواع رستوران و كافه و يك هايپرماركت به چشم مي خورد.

۷- مركز خريد كارواسلا | Karvasla

مركز خريد كارواسلا، مجتمعي ۸ طبقه است كه در خيابان دادياني تفليس قرار دارد. اين مركز خريد با دو طبقه پاركينگ اختصاصي، براي ۳۰۰ خودرو فضاي پارك دارد. در ۶ طبقه ديگر اين مركز خريد بيش از ۶۰۰ مغازه به چشم مي خورد. در مركز خريد كارواسلا طيف متنوعي از انواع پوشاك، كيف و كفش، لوازم منزل، رستوران و كافه و بخش هاي تفريحي چون زمين بازي كودكان وجود دارد.

۸- مركز خريد ليلو | Lilo Mall

مركز ليلو نخستين مركز خريد درون تفليس است كه با اجاره رسمي از دولت گرجستان شروع به كار كرد. در مركز خريد ليلو طيف متنوعي از محصولات با قيمت هاي متناسب ارائه مي شود كه مي توانيد خريدي لذت بخش را براي خودتان رقم بزنيد. در مركز خريد ليلو هم فروشگاه هاي زنجيره اي و هم محصولات تك شعبه را خواهيد يافت. جالب آن كه اين مركز خريد نه تنها محصولات مورد نياز منطقه را، بلكه قفقاز و ديگر كشورها را نيز تأمين مي كند. از جمله محصولات اين مركز خريد، مي توان به لوازم آرايشي بهداشتي، پوشاك، جواهرات و … اشاره كرد.براي رسيدن به ليلو مي توانيد از مترو و يا تاكسي استفاده كنيد.

۹- مركز خريد جي تي سي | GTC

يكي ديگر از مراكز خريد بزرگ تفليس، مجتمع جي تي سي است كه برندهاي معروف و به روز دنيا را در ميان مغازه هاي آن خواهيد ديد. محصولات متنوعي چون جواهرات، پوشاك بانوان، پوشاك آقايان، لباس هاي جين، لوازم خانگي، آلات موسيقي، كفش، اسباب بازي، ساعت و … در اين مركز خريد به چشم مي خورد. مركز خريد جي تي سي دو طبقه است و در خيابان وكوئا تفليس واقع شده است.

۱۰- مركز خريد مگالين | Megaline

مركز خريد مگالين به صورت عمده و تخصصي براي فروش لوازم خانگي است اما در اين مركز خريد، محصولاتي چون لباس، عطر، كفش، سوغاتي و كتاب نيز به فروش مي رسد. همچنين در مگالين يك بانك، صرافي و پاركينگ نيز وجود دارد.

۱۱- بازار ميدان | Meidan Bazaar

در اين ميدان و فضاي تجاري احتياجي نداريد كه به پرسه و گشت وگذار زيادي بپردازيد و اگر وقت زيادي نداشته باشيد، بازار ميدان مكان مناسبي براي شماست. بازار ميدان درست قلب شهر و ميدان تاريخي تفليس قرار دارد. در اين بازارِ تونلي و زيرزميني شهر، تمام صنايع دستي جذاب براي گردشگران را خواهيد يافت. همچنين تمام دست ساخته هاي گرجستان را در اين جا خواهيد ديد كه از آن جمله مي توان جوراب محلي، كارت پستال، انواع سس ها، ادويه ها و چاي را نام برد. از آن جا كه تمام محصولات محلي اند و فضاي اين بازار نيز محلي است، اجناس و محصولات قيمت مشخصي ندارند و اغلب مي توانيد سر قيمت ها چانه بزنيد.

۱۲- مركز خريد اوراسيا | Eurasia Shopping Mall

مركز خريد اوراسيا، مجتمعي ۵ طبقه و مدرن است كه در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد. اين مجموعه ۷۴۰۰ متر مربع وسعت دارد و در آن بيش از صد مغازه فشن و لباس با برندهاي معروف دنيا وجود دارد. در اين مركز حريد علاوه بر مغازه، بخش تفريحي نيز ديده مي شود.

۱۳- ديدوب پلازا | Didube Plaza

ديدوب پلازا مجموعه اي متشكل از چندين بخش است كه در آن مجموعه اي اداري، تجاري، تفريحي و اقامتي به چشم مي خورد. اين مجموعه دسترسي مناسبي از درون مركز شهر دارد.

۱۴- سيتي مال گلداني | City Mall Gldani

مركز خريد سيتي مال گلداني در يكي از محدوده هاي پر رفت و آمد شهر تفليس واقع شده است. اين مركز خريد ۷ طبقه دارد كه در طي آن انواع و اقسام مغازه ها، كافه ها، رستوران ها و مركز تفريحات كودك به چشم مي خورند. در كل در اين مركز خريد ۱۰۰ مغازه با اجناس متفاوت به چشم مي خورد كه بيش تر آن ها از برندهاي معروف و بين المللي اند. مركز خريد گلداني طراحي و ديزاين قابل توجهي دارد و از نقاط مختلف شهر نيز دسترسي مناسبي دارد.


برچسب: ، بهترين مراكز خريد تفليس، تور تفليس، تور لحظه آخري اروپا، لذت خريد در گرجستان، مراكز خريد شهر تفليس گرجستان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۲۲:۲۷ توسط:faezeh موضوع:

تور گرجستان

تور گرجستان

 

عنوان         قيمت         اقامت  از تاريخ          نوع سفر             آژانس
تور گرجستان ۲۲ بهمن ۹۵
۶۵۰,۰۰۰ تومان ۳ شب از ۲۲ بهمن ۹۵ الي ۲۵ بهمن ۹۵ قشم اير تايسيز پرواز پارسيان
تور گرجستان ۲۵ بهمن ۹۵
۶۷۰,۰۰۰ تومان ۳ شب از ۲۵ بهمن ۹۵ الي ۲۸ بهمن ۹۵ تابان هورشيد آسمان آبي
تور گرجستان ۲۲ بهمن ۹۵
۶۲۰,۰۰۰ تومان ۳ شب از ۲۲ بهمن ۹۵ الي ۲۵ بهمن ۹۵ قشم اير سلام پرواز
تور گرجستان ۲۲ بهمن ۹۵
۶۲۰,۰۰۰ تومان ۳ شب از ۲۲ بهمن ۹۵ الي ۲۵ بهمن ۹۵ زاگرس هورگشت پارس
تور گرجستان ۲۲ بهمن ۹۵
۶۲۰,۰۰۰ تومان ۳ شب از ۲۲ بهمن ۹۵ الي ۲۵ بهمن ۹۵ زاگرس مقتدر سير تابان
تور گرجستان ۲۱ بهمن ۹۵
۹۳۰,۰۰۰ تومان ۷ شب از ۲۱ بهمن ۹۵ الي ۲۸ بهمن ۹۵ تابان آويسا الهه باستان
تور گرجستان ۲۲ بهمن ۹۵
۶۲۰,۰۰۰ تومان ۳ شب از ۲۲ بهمن ۹۵ الي ۲۵ بهمن ۹۵ آتا آويسا الهه باستان
تور گرجستان ۲۵ بهمن ۹۵
۶۷۰,۰۰۰ تومان ۳ شب از ۲۵ بهمن ۹۵ الي ۲۸ بهمن ۹۵ تابان زيما سفر پارس
تور گرجستان ۲۰ بهمن ۹۵ (۴ شب)
۷۸۰,۰۰۰ تومان ۴ شب از ۲۰ بهمن ۹۵ الي ۲۴ بهمن ۹۵ قشم اير مقتدر سير تابان
تور گرجستان ۲۰ بهمن ۹۵
۷۸۰,۰۰۰ تومان ۴ شب از ۲۰ بهمن ۹۵ الي ۲۴ بهمن ۹۵ زاگرس آويسا الهه باستان
تور گرجستان ۲۲ بهمن ۹۵
۶۴۰,۰۰۰ تومان ۳ شب از ۲۲ بهمن ۹۵ الي ۲۵ بهمن ۹۵ آتا آرشان پرواز آريا
تور گرجستان ۲۲ بهمن ۹۵
۶۲۰,۰۰۰ تومان ۳ شب از ۲۲ بهمن ۹۵ الي ۲۵ بهمن ۹۵ زاگرس آويسا الهه باستان
تور گرجستان ۲۲ بهمن ۹۵
۶۲۰,۰۰۰ تومان ۳ شب از ۲۲ بهمن ۹۵ الي ۲۵ بهمن ۹۵ آتا الماس نشان

خدمات تورهاي ما شامل :

– اخذ ويزاي گرجستان

– ترانسفر فرودگاهي

– اقامت در هتل بسيار خوب

– گشت شهري ( قسمت قديمي تفليس – خيابان روستاولي – خيابان شاردن – كليساي سامبا – كليساي متخي – تله كابين اروپا – پارك صلح – ناريكالا – درياچه لاك پشتها -موزه بسيار زيباي مردم شناسي همراه با يك وعده ناهار در يكي از بهترين رستورانها همراه با موسيقي محلي )

– بازديد از شهر زيبا و ديدني مستختا

– كنسرت هنرمندان ايراني شناخته شده براي شمادر تفليس

– خريد با هزينه مناسب در يكي از بهترين مراكز خريد

– راهنما و ليدر محلي

گرجستان يك كشور تاريخي و باستاني است
گرجستان داراي فرهنگي منحصر به فرد است كه هنوز براي گردشگران، بخصوص ايرانيان كاملن شناخته نشده است.
ناشناختگي و بكر بودن ، دليل اصلي سفر به گرجستان است و آن را ويژه، جالب و فراموش نشدني مي نمايد.
گرجستان در بخش مركزي قفقاز و دريكي از مناطق زيبا و سرسبز قاره سبز (اروپا) واقع شده.
گرجستان در چند سال گذشته، با طبيعت زيبايش قابل توجه ترين سرزمين در اروپاي شرقي شده است.

گرجستان تركيبي از زيبايي هاي طبيعي، تاريخ قرون وسطي و تأثيرات دوران كمونيسم است كه آن را به يكي از جذاب ترين مقصدهاي شرق اروپا تبديل كرده است.

دره هاي سبز گرجستان با باغ هاي انگور با كليساهاي قديمي و برج هاي نگهباني نشسته در مناظر كوهستاني فوق العاده، خود را براي پذيرايي از ميهمانان جهاني آماده كرده است.

مردم با فرهنگ گرجستان، ادعا مي كنند گرجستان زادگاه انگور و قطعه اي از بهشت است و گرجستان جايي است كه براي ميهمانان در نظر گرفته شده و نعمت هاي خدادادي و مهمان نوازي بخش مهمي از زندگي گرجيان است.
تاريخ پيچيده و عميق گرجستان، از شهرهاي تاريخي و غارهاي مسكوني شروع ميشود و تا كليساهاي باستاني بي نظير و ميراث فوق العاده از معماري و هنر و فرهنگ و هنر مدرن امروزي گسترش مي يابد.

سالهاي طولاني پشت پرده و پنهان بودن در حصار كمونيسم باعث شده كه گرجستان سرزميني بكر و ناشناخته شود.

شكل پروانه مانند گرجستان بر روي نقشه جهان، همواره وسوسه كننده مسافران حرفه اي و بين المللي است.

منظره كليساهاي روي تپه، كوچه ها و خيابان هاي پر پيچ و خم و سنگفرش، گستره كوه و مزارع و تاكستانهاي انگور، گرجستان را پر از جاذبه و كشش كرده است.
تفليس، پايتخت گرجستان، هنوز هم يك چهار راه اورآسيايي قديمي است.

اما گرجستان امروزي تبديل به يك كشور با حركت رو به جلو در قرن ۲۱ شده است.

گرجستان مدرن امروزي، با ساختمان هاي معاصر و ديدني و جذاب، با نرخ جرم و جنايت حداقل و امكانات رو به بهبود و رو به رشد ميباشد.
گرجستان در تقاطع اقليمي و فرهنگي اروپا و آسيا .

گرجستان به طور سنتي محل عبور تمدن غرب و شرق و در مسير اصلي جاده ابريشم قرار داشته است.
در گرجستان علاوه بر سنت و فرهنگ بومي و محلي با سنت هاي سراسر جهان نيز آشنا ميشويم.
در گذشته نزديك، هر يك از آثار تمدن اروپايي قبل از ورود به ايران از گرجستان عبور ميكرد.
گرجستان زادگاه افسانه و اساطير كهن است و به همين دليل جاذبه هاي توريستي و تماشائي بسيار دارد.
تور گرجستان بدون بازديد از جاذبه هاي تاريخي، فرهنگي و شهرهاي ديدني تفليس و تور باتومي،
تور سيقناقي و تور كازبگي، تور كاختي و تور تلاوي، تور گوري و تور اپليسيتسيخه ناتمام مي ماند.

گرجستان همچنان براي گردشگران دست نخورده باقي مانده و سالهاي زيادي وقت لازم است تا بيشتر كشف شود.
گرجي ها بر اين باورند كه “مهمان فرستاده خداست” شما گرجيان را مردماني مهربان و مهمان نواز خواهيد يافت.

انواع تور گرجستان
تور فرهنگي گرجستان

گرجستان غني با آثار معماري از تاريخ باستان است.

طبيعت رنگارنگ كشور از كوه هاي قفقاز تا درياي سياه باعث مي شود سفر به گرجستان چشمگير و فراموش نشدني باشد.
تور ورزشي گرجستان

كوهنوردي و اسكي در گرجستان از ورزشهاي مورد علاقه توريستها در گرجستان هستند.

كوههاش سربفلك كشيده و پيست هاي اسكي فوق العاده با آب و هواي عالي براي اسكي، اين امكان را براي گردشگران فراهم نموده كه پنج ماه در طول يك سال بتوانند اسكي كنند.
تور ماجراجوئي گرجستان

تنوع چشم اندازهاي گرجستان از كوه هاي قفقاز تا درياي سياه باعث مي شود اين كشور داراي جذابيت هاي فراواني براي گردشگران ماجراجو باشد.
تور مراسم انگور چيني گرجستان

اعتقاد بر اين است كه گرجستان سرزمين مادري انگور در جهان است.

در تمام نقاط كشور شما مي توانيد انواع مختلف از انگور با مزه هاي مختلف را تجربه كنيد.

تورهاي ما طوري طراحي شده كه مسافران با سنت ها و مراسم مختلف از مراحل توليد انگور در گرجستان آشنا شوند.
تور مذهبي و تاريخي گرجستان

تاريخ گرجستان غني با ميراث فرهنگي و معماري از مسيحيت ارتدوكس است.

گور متياس، يكي از دوازده رسول مسيحيان و همچنين سيزده پدران آشوري در گرجستان هستند.

اين كشور داراي جاذبه هاي فراواني براي تور هاي مذهبي و تاريخي است.
تورهاي كوتاه مدت داخلي در گرجستان

هستند بسياري از مكانهاي گشت و گذار در گرجستان كه مي تواند در طول تورهاي يك يا دو روزه از هتل محل اقامت مسافران انجام شوند.


برچسب: ، انواع تور گرجستان، تور لحظه آخري اروپا، تور گرجستان تفليس، قيمت هتل ها، مركز اصلي رزرو تور گرجستان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۲۰:۳۶ توسط:faezeh موضوع: