تور گرجستان | تور لحظه آخري اروپا تور گرجستان | تور لحظه آخري اروپا .

تور گرجستان | تور لحظه آخري اروپا

موقعيت جغرافيايي گرجستان

موقعيت جغرافيايي گرجستان

كشور: گرجستانსაქართველოساكارتْوِلو
موقعيت جغرافيايي: آسياي غربي – اروپاي شرقي
مساحت: ۶۹۷۰۰ كيلومتر مربع
همسايگان: روسيه، تركيه، ارمنستان، جمهوري آذربايجان
شعار ملي: ძალაერთობაშიაنيرو در همبستگي است
سرود ملي: თავისუფლება آزادي
پايتخت و بزرگترين شهر: تفليس(به معناي جاي گرم، منسوب به چشمه‌هاي آب گرم تفليس)
زبان: گرجي (رسمي) ، روسي (رايج)
نوع حكومت: جمهوري دمكراتيك
جمعيت: ۴۶۳۰۸۴۱ نفر
واحد پولو برابري آن با ريال: لاري معادل ۷۰۰۰ ريال
نوع تقويم: ميلادي
پيش شماره: ۰۰۹۹۵
زمان محلي: نيم ساعت عقبتر از ايران

گرجستان (گرجي: საქართველო، تلفظ: ساكارتْوِلو) ايالتي در ناحيه قفقاز اوراسيا مي باشد كه پايتخت آن شهر تفليس است. اين كشور، واقع در خط اتصال اروپاي شرقي و آسياي غربي، از شمال با فدراسيون روسيه، از شرق با جمهوري آذربايجان، از جنوب با ارمنستان، و از جنوب غربي با تركيه هم مرز است و در غرب هم با درياي سياه هم مرز است. گرجستان ، قلمرويي به اندازه ۶۹۷۰۰ كيلومتر مربع را پوشش مي دهد و جمعيت آن حدود ۴۹۸۰ ميليون نفر است. تاريخچه گرجستان را مي توان به قلمروهاي كهن كولچيس و ايبري ارتباط داد و اين كشور از اولين كشورهايي بود كه در قرن چهارم به مسيحيت روي آورد. گرجستان در دوره سلطنت پادشاه ديويد و ملكه تامار در قرون ۱۱ و ۱۲ به اوج قدرت سياسي و اقتصادي خود دست يافت. در آغاز قرن نوزدهم، گرجستان به امپراطوري روسيه پيوست. پس از دوره كوتاهي از استقلال، همراه با انقلاب روسيه در سال ۱۹۱۷، گرجستان در سال ۱۹۲۱ تحت هجوم ارتش بولشويك قرار گرفت و در سال ۱۹۲۲ به اتحاد جماهير شوروي ملحق شد .

پايتخت اين كشور شهر تفليس مي باشد. نام شهر تفليس درواقع يك كلمه قفقازي به معني گرم است كه به علت وجود چشمه هاي فراوان آب گرم اين منطقه به اين نام ناميده شده، اگر چه شهر تفليس حدود ۲۹بار ويران و مجدد بازسازي شده، اما تركيب قديمي شهر با خيابانهاي سنگفرش باريك و مارپيچ، بالكونهاي با سبك قديمي و كليساهاي باستاني تا حدود زيادي دست نخورده باقي مانده. در بخش هايي از شهر كه به تفليس قديم معروف است، آثاري از معماري اسلامي و خاورميانه اي را مي توان مشاهده كرد.

تقسيمات كشوري

جمهوري گرجستان شامل دو جمهوري خودمختار آبخازيا (در شمال غرب) و اوستياي جنوبي (در شمال شرق) است. جمهوري خودمختار پيشين آجاريا در جنوب غرب كشور نيز در سال ۱۳۸۳به استان تبديل شد. گرجستان به ۶۵ناحيه و مناطق روستايي تقسيم مي‌شود و داراي ۱۳شهر و چندين شهرك است كه شامل شهرهاي تفليس، كوتائيسي، گوري، چياتورا، روستاوي، پوتي، تقيبولي، زوگديدي، تسقالتوبو، سوخومي، تقوارچلي، گاگرا، باتومي، و ۳۷شهر كوچك، ۶۱ مركز روستايي و ۴۵۰روستا است.

نام

نام بين‌المللي گرجستان، جرجيا (Georgia) مي‌باشد كه در بيشتر جهان به اين نام خوانده مي‌شود. البته در كشورهاي داراي زبان‌هاي ايراني و تركي با همان نام “گرجستان” خوانده مي‌شود. همچنين گرجستان به زبان روسي “گروزيا” (Грузия) ناميده مي‌شود. البته جرجيا (Georgia) نام يكي از بزرگترين و زيباترين ايالات آمريكا است كه مركز آن آتلانتا مي‌باشد. همچنين جرجيا به عنوان يك نام لاتين در بين دختران و پسران اروپايي و آمريكايي استفاده مي‌شود و نام گرج يا گرجي نيز در زنان ايراني به چشم مي‌خورد

جغرافيا

طبيعت گرجستان گوناگون است: اين جمهوري با نواحي ناهموار مشخص مي‌شود ، عمدتاً كوهستاني و بيش از ۸۰ ٪ قلمرو اين سرزمين را كوهستان‌ها و تپه ماهورها پوشانده‌است؛ بلندترين قله اين كشور با بلندي ۵۲۰۰متر بر فراز كوه شخارا قرار دارد. گرجستان غربي داراي اقليم مرطوب جنب مداري است، در حالي كه در گرجستان شرقي خشك يا معتدل مرطوب است. منابع طبيعي جمهوري شامل زغال سنگ، نفت، منگنز، فلزات غيرآهني و معادن غيرفلزي است. از آب رودخانه‌هاي گرجستان در توليد برق و آبياري زمين هاي كشاورزي نيز استفاده مي‌شود. فعاليت‌هاي عادي مربوط به زلزله در نواحي داراي ساختار آتشفشاني در گرجستان جنوبي آشكار شده‌است.برخلاف كليات عمومي كوه شناسي، قسمت گرجستان قفقاز بزرگ، در مطابقت با زمين شناسي و ساختار اصلي ناهمواري، به سه قسمت غربي، مركزي و شرقي تقسيم شده‌است

آب و هوا

تنوع آب و هوايي واقعا در اين كشورشگفت انگيز است. رشته كوههاي ميان مرز گرجستان و روسيه همچون سدي در برابر سرماي وحشتناك روسيه است. سرزمين گرجستان از نظر اقليمي منحصر به فرد است، يعني هر چهار فصل سال ديده مي‌شود به طوري كه در يك زمان در كناره‌هاي درياي سياه هواي تابستاني در ميان نخل‌هاي بلند و هميشه سبز حكم فرماست؛ در تپه ماهورهاي پايكوهي، رويش علف‌هاي تازه و گل‌هاي بهاري، همچنين در كوهستان، مه غليظ همچون ابري كه با ريزش برف و باران همراه‌است وجود دارد.اما قلل قفقاز بزرگ همچون كازبگي و ساير كوه‌ها، از برف ضخيم پوشيده شده‌اند. در مجموع آب و هواي گرجستان تابعي است از موقعيت جغرافيايي اين سرزمين، توده‌هاي هواي اشباع شده از بخارات آب درياي سياه از سمت غرب وارد دالان قفقاز و در گرجستان غربي باعث بارندگي متناوب مي‌شود و با از دست دادن نسبتي رطوبت از رشته كوه‌هاي سورامي، مسختي و ارسياني وارد گرجستان شرقي مي‌شود.شايد به همين دليل است كه گرجستان شرقي بارندگي كمتري را دريافت مي‌كند و آب و هواي آن خشك تر است

پوشش گياهي

طبق برآوردها، حدود ۴۰۰۰ گونه گياهي در گرجستان يافت مي‌شود. جنگل‌ها، مهمترين ذخاير گياهي گرجستان را دارا هستند كه حدود يك سوم از قلمرو كشور را در بر مي‌گيرند.

ناحيه بندي عمودي به روشني با گرجستان كوهستاني مشخص مي‌شود. پوشش گياهي گرجستان شرقي متفاوت با گرجستان غربي است. پوشش گياهي گرم و مرطوب گرجستان غربي فراوان و گوناگون است.

پوشش سبز زمين‌هاي پست كولخيس و تپه‌هاي پايكوهي گرجستان غربي بسيار غني است. جنگل‌هاي درختان بارونده در خاك‌هاي باتلاقي كولخيس رشد كرده‌اند. گونه‌هاي متعددي از بلوط (ايمرتياتي، ايبريايي، هارتويس) راش، شاه بلوط، ممرز و توسكا متناوبا با افرا، خرمالو، زبان گنجشك، زيرفون، گلابي، سيب و راش شرقي جايگزين مي‌شود.

چمنزارهاي كوتاه آلپي و گونه‌هاي فرش مانند، بلندي‌ها از ۲۳۰۰-۲۴۰۰ تا ۲۹۰۰-۳۰۰۰ متري از سطح دريا، پوشش گياهي غالب را تشكيل مي‌دهند. در اين جا گياهان كوتاه با گل‌هاي درشت و زيبا (جنتياناي زرد، علف خُنازير، شقايق قفقازي و…) مي‌رويند. در بالاي ناحيهٔ آلپي، كوهستان‌ها عاري از پوشش گياهي ممتد است.

زبان

زبان گرجي زبان رسمي و رايج مردم گرجستان است كه بيشترين متكلمان را در بين زبان‌هاي قفقازي داراست. زبان گرجي در شمار زبان‌هاي قفقازي است و زبان‌هاي قفقازي به آن دسته از زبان‌ها گفته مي‌شود كه در منطقهٔ قفقاز بين درياي سياه و درياي خزر با آن ارتباط برقرار مي‌شود. در حدود ۳۰ تا ۴۰ زبان در اين منطقهٔ جغرافيايي وجود دارد و همين تنوع زباني در منطقه‌اي به اين كوچكي امر قابل ملاحظه‌اي است.

در دي ۱۳۷۰ (دسامبر ۱۹۹۱) گرجستان از شوروي استقلال يافت و زبان گرجي زبان رسمي كشور شد

اديان و مذاهب

بر اساس آمار سال ۲۰۰۲ ميلادي، اكثر مردم گرجستان، (حدوداً ۷۰٪)، مسيحي بوده و پيرو كليساي ارتودوكس گرجستان هستند (مسيحي ارتودوكس گرجي). بعد از ارتودوكس‌هاي گرجي، اسلام در گرجستان به عنوان بزرگترين اقليت ديني اين كشور محسوب مي‌شود. جمعيت مسلمانان را آذربايجاني‌هاي گرجستان و ديگر اقوام ساكن در اين كشور از جمله آجاريا تشكيل مي‌دهند.روس‌هاي ساكن گرجستان، از ديگر اقليت‌هاي اين كشور هستند كه جمعيت ارتودوكس روس آن را تشكيل مي‌دهند. و همچنين ارامنه آپوستوليك و ژرمن‌هاي پروتستان.


برچسب: ، تور تفليس، موقعيت جغرافيايي گرجستان، نقشه گرجستان، هتل هاي گرجستان، همه چيز در مورد كشور گرجستان،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۲۹:۲۵ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :