تور گرجستان | تور لحظه آخري اروپا تور گرجستان | تور لحظه آخري اروپا .

تور گرجستان | تور لحظه آخري اروپا

سوغات گرجستان

سوغات گرجستان

گرجستان با مركزيت تفليس بين درياي مازندران و درياي سياه در دو قاره اروپا و آسيا قرار دارد. اين كشور كه سالهاي دور بخشي از خاك ايران بود اكنون در شمال ايران، بدون هيچ مرز مشترك با آن در همسايگي آذربايجان و روسيه است. مردم آن مسيحي ارتدوكس و پيرو كليساي ارتدوكس گرجي هستند. زبان رسمي آنها گرجي است كه با الفباي گرجي نوشته مي‌شود.

اين كشور مثل ايران با توجه به موقعيت مكانيش چهار فصل سال را در خود جاي داده است. نزديكي آن با ايران، تشابه فرهنگي و از همه مهمتر زيباييهاي طبيعي از عوامل ترغيب كننده ايرانيان براي سفر به اين كشور است.
پيشنهادهايي براي خريد سوغات گرجستان

سوغاتي بخشي جانبي، لذتبخش و جدانشدني از سفر است و گاه انتخاب و خريد آن براي مسافر تبديل به دغدغه مي‌شود. گرجستان هم مانند هر منطقه گردش‌پذير، جاذبه‌هاي طبيعي، بناهاي تاريخي و هنري، خوراكيهاي خوشمزه و… براي جذب توريست دارد.

در بازار دستفروشان گرجستان انواع صنايع دست‌ساز چون مجسمه‌هاي چوبي و فلزي، ظروف ساخته شده از شاخ حيوانات، جواهرات زينتي و فرش و گليم دست‌باف با نقشهاي خاص گرجستان و رنگهاي چشم‌نواز و خيره‌كننده پيدا مي‌شود. اما در اين ميان چند نمونه از صنايع دستي وجود دارد كه بيشتر از بقيه مورد توجه گردشگران قرار مي‌گيرد و بيشتر به عنوان سوغات گرجستان خريداري مي شود.

كنتسي جام شراب گرجستاني* جواهرات لعاب‌ ديده يكي از آن صنايع دستي است كه در گرجستان شهرت دارد و به عنوان سوغات استفاده مي‌شود. اكثر فروشگاه‌هاي سوغاتي در گرجستان جواهراتي از اين نوع چون انگشتر، گردنبند، گوشواره، دستبند و… را مي‌فروشند.

در بازار گرجستان مي‌توان اين جواهرات را با قيمتهاي متفاوتي ديد؛ آنهايي كه قيمت پايين دارند اكثرا ساخت صنعتي و توليد انبوه هستند اما در مقايسه با نوع گران قيمتش از نظر زيبايي چيزي كم ندارد.

* كنسي Kantsi يكي از سوغاتهاي سنتي و خاص گرجستان است. جام شرابي است ساخته شده از شاخ حيواناتي چون قوچ، بز يا گاو نر كه انتهاي تيز آن با نقره يا فلز بسته شده است. پيشتر در گرجستان از آن براي نوشيدن شراب استفاده مي‌شد و اكنون تبديل به جسم زينتي شده كه گردشگران به عنوان سوغات گرجستان آن را تهيه مي‌كنند.

كلاه پاپاخي شما را در برابر سرماي سخت حفظ مي كند* شراب گرجستان به دليل موقعيت جغرافيايي اين كشور و دارا بودن درههاي حاصلخيرِ مناسب كاشت انگور، در جهان از جايگاه ممتازي برخوردار است.

* پاپاخي Papakhi، اصل آن از ميان تركها بيرون آمده؛ كلاهي است پشمالو كه هر كدام از مردم سرزمينهاي ارمنستان، آذربايجان، چچن و روسيه با نام خاصي از آن استفاده مي‌كنند. مردم انگليس نيز آن را با نام آستراخان مي‌شناسند.

اكثر مردمان قفقازي در گرجستان اين كلاه را مي‌پوشند و اغلب در مناطق كوهستاني از آن استفاده مي‌كنند. جنس اين كلاه از پوست ناپيراسته گوسفند است كه پشم آن قسمت بيروني كلاه را تشكيل مي‌دهد.
روميزي و تكا، نمادهايي از گرجستان
روميزي سنتي آبي سوغات گرجستان

براي ديدن سايز بزرگتر روي عكس كليك كنيد

از بين تمام سوغاتي‌هاي گرجستان روميزيهاي آبي‌رنگ و توليدات نمدي بيشترين طرفدار را ميان گردشگران دارد. ساخت روميزيهاي آبي‌رنگ حداقل به ۱۲۰۰ سال پيش برمي‌گردد. همين امر يكي از دلايل رو به فراموشي رفتن توليد اين كالا بود. حدود ۲۰۰ مدل از روميزيهاي نفيس و قديمي ارزشمند را مي‌توانيد در موزه ملي هنر تفليس مشاهده كنيد. در حال حاضر اين روميزيها به صورت انبوه و صنعتي و با قيمتي بسيار پايينتر توليد و به فروش مي‌رسد.

تكا از جنس نمد سوغات گرجستانتِكا Teka يكي ديگر از دست‌سازهاي مورد پسند گردشگران گرجستان است. تكا پشم ريسيده گوسفند به صورت نمد است. از آن فرش، روسري و شال، كت و عبا، دمپايي و… مناسب روزهاي سرد درست مي‌كنند. در رنگ‌آميزي اين نمدها از رنگهاي طبيعي و مصنوعي استفاده مي شود. اين توليدات نمدي بيشتر در مناطق Tusheti، Kakheti، Khevi و Javakheti گرجستان تهيه مي‌شود.

اين روزها تكا كمتر با دست و به شيوه سنتي توليد مي‌شود، پيشرفت تكنولوژي توليد آن را بيشتر به سمت صنعتي برده است. اگر دنبال جنس خوب و اصيل از اجناس نمدي هستيد حتما بايد از يك كاربلد حرفه‌اي كمك بگيريد.
تجربه سفري به يادماندني به گرجستان

گرجستان در شمال ايران، يكي از مقاصدي خاصي است كه پس از ناامني‌هاي تركيه، بيش از پيش مورد استقبال مسافران ايراني قرار گرفت. گرجستان شهرهاي زيباي زيادي دارد اما در حال حاضر بيشتر شهرهاي تفليس و باتومي پذيراي تورهاي ايراني است.


برچسب: ، از گرجستان چه مي توان خريد؟، سوغاتي و غذاهاي گرجستان، صنايع دستي كشور گرجستان، موقعيت جغرافيايي گرجستان، پوشش مردم گرجستان،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۲۶:۴۴ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :