تور گرجستان | تور لحظه آخري اروپا تور گرجستان | تور لحظه آخري اروپا .

تور گرجستان | تور لحظه آخري اروپا

آداب و رسوم مردم گرجستان

آداب و رسوم مردم گرجستان

مردم

جمعيت گرجستان در سال ۱۳۸۷، ۰۰۰/۶۳۰/۴ تن بوده است، كه ۸/۸۳ درصد آنان از نژاد گرجي بوده اند كه به زبان گرجي صحبت مي‌كنند، اين زبان داراي خط ويژه خود مي‌باشد. ساير نژادهاي ساكن در گرجستان؛ آذري،روسي، آبخازي، و اوستيايي هستند.

رقص گرجي

از سري رقص‌هاي فولكلوريك مردم گرجستان است كه از نسلي به نسل بعدي منتقل و در اين پروسه توسعه و شكل گرفته‌است و در ميان رقص‌هاي فولكلوريك جهان جايگاهي ويژه دارد.

ويژگي رقص گرجي را فقط يك گرجي مي‌تواند به نمايش بگذارد و اگر توسط مليتي ديگر اجرا شود حركتهاي وي مكانيكي خواهد بود. رقص فولكلوريك گرجي رقصي است نفس گير و پر شكوه و نشان دهنده تاريخ زنده قرنها هنر، فرهنگ و رسوم گرجي است.

رقص فولكلور گرجي چندان در دنيا مشهور نيست ولي شكوه و زيبايي آن با يكبار ديدن فراموش نشدني خواهد بود. در طول تاريخ، رقص گرجي گروههاي بسياري را از حرفه‌اي تا آماتور تجربه كرده‌است كه هر يك به طريقي جهان را با زيبايي خود هيپنوتيزم كرده‌اند. لباسهاي زيبا هنر و تاريخ را در يك هارموني در هم مي‌آمي‌زد و اين همه با هم با حركات موزن و منظم در بيننده اثري مهيب مي‌گذارد.

ويژگي اصلي رقص گرجي اين است كه هر رقص نوع زندگي هر منطقه را كه برخاسته از آن است مجسم مي‌كند و اين دليل منحصر بفرد بودن و گوناگوني رقص گرجي را مي‌رساند. رقص كوهستاني مانند خووسورولي، قزبگي و يا متيورولي بشدت از رقص‌هاي به اصطلاح دره‌اي مثل آچارولي و دورولي متمايز مي‌شوند. لباس‌ها و پوشش‌ها براي هر رقص متفاوت است و نشانگر لباس‌هاي سنتي و تاريخي مي‌باشد.

مهمان نوازي گرم از خصوصيات مردم اين كشور است.

مقام و منزلت اجتماعي

جامعه گرجستان داراي سلسله مراتب است.

به هنگام معرفي، ابتدا افراد مسن كه جايگاه خاصي دارند معرفي مي شوند.

بزرگ خاندان مسئوليت تصميم گيري مسائل تجاري يا خانوادگي را بر عهده دارد.

رسم ملاقات در گرجستان

در ملاقات اوليه، در حالي كه با طرف مقابل دست مي دهيد بگوييد «گام جوبا» ، يعني سلام.

تنها نزديكان يكديگر را با اسم كوچك صدا مي زنند.

آداب و رسوم هديه دادن

همانند بيشتر اروپايي ها، كادوها در جشن تولد و سالروز ميلاد مسيح داده مي شود.

لازم نيست كادو گران قيمت باشد.

به هنگام دعوت شدن به منزل يك گرجستاني، با خود گل يا شكلات ببريد.

در صورت دادن گل، تعداد آن ها عدد فرد باشد. زيرا گل به تعداد زوج در مراسم تدفين كاربرد دارد.

آداب غذا خوردن

عموما با آرامش و بدون هيچ عجله اي غذا مي خورند.

غذا خوردن بهانه اي است براي لذت بردن از كنار يكديگر بودن.

ميزبان به راحت بودن، رضايت و پذيرايي مناسب از مهمان توجه خاصي دارد.

در صورت امكان تمام غذاي موجود در سفره را بچشيد.

به مهمان حداقل سه بار غذا تعارف مي شود و در صورتي كه هر بار غذا بكشد، ميزبان خوشحال خواهد شد.

نبايد غذا در بشقاب باقي بماند.

آداب و رسوم ازدواج كشور گرجستان

اكثر زوجهاي گرجي براي شروع زندگي تنها به مراسم مذهبي اكتفا ميكنند و از ثبت رسمي ازدواج خود داري ميكنند.

مردم گرجستان براي شروع يك زندگي مشترك تنها مراسم مذهبي را بجا مي آورند و ازدواج خود را در محضر ثبت نمي كنند. بنظر ميرسد كه در گرجستان قباله ازدواج كاربردي ندارد و مادران گرجي علاقه اي ندارند كه عقدنامه دخترشان را در صندوقچه اي محفوظ كنند. مهمترين كاربرد قباله ازدواج هنگامي است كه زوجها تصميم ميگيرند به زندگي مشترك خود خاتمه بدهند اينجاست كه زوج بي تفاهم براي تقسيم مال و اموال خود بايد به دادگاه رجوع كنند. حقوقدانان به زوجهاي جوان توصيه ميكنند كه ازدواج خود را ثبت كنند تا هنگام جدايي به مشكلات قانوني برنخورند. اين توصيه حقوقدانها بر جوانان موثر نيست.

مردم گرجستان ميگويند زمان شروع زندگي مشترك تصور طلاق و جدايي برايشان ممكن نيست. بهرحال طلاق واقعيت تلخي است كه در هر جامعه اي و از جمله در گرجستان نيز وجود دارد.آمارهاي رسمي نشان ميدهند كه موارد طلاق در جامعه امروز گرجستان نسبت به ده سال پيش دو برابر شده است. بيشتر طلاقها مربوط به افرادي ميشود كه در سن كمتر از بيست سال ازدواج ميكنند.

بر اساس آمارهاي رسمي بيشتر ازدواجها در گرجستان در سنين ۲۰ تا ۲۵ سال تحقق ميباد. بعبارت ديگر بيشتر افراد در سنين دانشجويي ازدواج ميكنند.ازدواج در سن بالاي سي سال در گرجستان پديده اي نادر است.

مذهب مردم گرجستان

غالب دين رايج در اين كشور ، دين مسيحيت و شاخه ارتدكس مي باشد.طبق آماري كه در سال ۲۰۰۲ گرفته شده است ، حدود ۷۰ درصد مردم گرجستان داراي دين و مذهب مسيحيت ارتدكسي هستند كه پيرو كليساي ارتدكسي گرجستان مي باشند و در واقع دين رسمي اين كشور همين مسيحيت مي باشد. بعد از مسيحيت ، در گرجستان دين اسلام بزرگترين اقليت مذهبي مي باشد كه اين جمعيت مسلمان را بطور غالب از آذربايجاني هاي گرجستان و ساير اقوام در اين كشور من جمله آجاريا متشكل مي گردد.

بعد از مسلمانان ، جمعيت ارتدكسي روسي و البته بعد آن ارامنه ، ژرمن هاي پروتستاني و آپوستوليك ها از ديگر اقليت ها مذهبي در كشور گرجستان مي باشند.

هنر مردم گرجستان

مسلما آنچه كه بايد از اين فرهنگ غني در كشور گرجستان انتظار داشت ، دارا بودن پشتوانه هنري قوي مردم گرجستان در زمينه هاي مختلف هنري است كه مشهورتزين اين شاخه ها ادبيات ، خطاطي و خوشنويسي ، تئاترو سينما ، موسيقي مخصوص به خود و همچنين رقص هاي سنتي و بسيار ويژه خود.

خط گرجي يكي از ۱۶ سيستم نوشتاري در جهان است كه بسيار ديرينه است و همچنين هنر خوشنويسي در اين كشور قدمتي ديرينه و جندين قرنه دارد و همچنين ادبيات اين كشور داراي قدمت ۲۵۰۰ ساله است كه به پيش از ميلاد مسيح باز مي گردد.


برچسب: ، آشنايي با فرهنگ مردم گرجستان، تور اروپا نوروز95، تورگرجستان7 شب و8 روز، درباره مردم گرجستان و نكات جالب آن، پوشش مردم گرجستان،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۲۸:۱۹ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :